BRISEL – Od 2026. prodaja polovnih automobila u EU postaće znatno složenija. Nova uredba donosi stroža pravila koja bi posebno mogla pogoditi privatne prodavce i manje trgovce.
Nova pravila stupaju na snagu 2026, a cilj je da učine automobilsko tržište održivijim. Nova EU uredba o otpadnim vozilima predviđa da se prilikom prodaje polovnog automobila mora dokazati da se vozilo ne smatra otpadnim vozilom (End-of-Life Vehicle – ELV), piše elektroauto-news.net.
Predviđena dva načina dokazivanja
Taj se dokaz može pribaviti na dva načina. Prvi je obavljanje tehničkog pregleda (TÜV), pri čemu se dobija važeća potvrda o tehničkoj ispravnosti vozila. Druga mogućnost je procjena stanja vozila od strane nezavisnog sudskog vještaka za motorna vozila, prenosi Fenix magazin.
Bez jednog od tih dokumenata od 2026. više neće biti moguće prepisati vozilo, odjaviti ga ili izvesti u inostranstvo. Pravilo se odnosi na prodaju putem digitalnih platformi ili preko ovlaštenih trgovaca, dok su privatne prodaje zasad izuzete od te obaveze.
Cilj nove uredbe
Evropska unija ovom uredbom želi uspostaviti kružnu ekonomiju vozila. Vrijedne sirovine poput litijuma, nikla i kobalta trebale bi se učinkovitije reciklirati kako bi se smanjila zavisnost o ograničenim resursima. Uredba je usklađena s EU uredbom o baterijama, koja od 2027. uvodi obavezne kvote recikliranja kritičnih sirovina.
Dio nove regulative je i tzv. Digitalna putovnica kružnosti vozila (Digital Circularity Vehicle Pass – CVP), koja će omogućiti praćenje porijekla i upotrebe materijala u vozilu. Cilj je osigurati da vrijedne sirovine na kraju životnog vijeka vozila završe u ovlaštenim centrima za zbrinjavanje.
Kritike nove regulative
Planirane promjene nailaze na snažan otpor. Bavarski ministar saobraćaja Kristijan Bernrajter kritikuje obavezu dokazivanja kao nepotrebnu i birokratsku:
„Nova pravila donose dodatne troškove građanima i institucijama, bez stvarne dodane vrijednosti.“
ADAC takođe smatra da bi privatni vlasnici trebali zadržati pravo da samostalno odlučuju o sudbini svog vozila.
Savez njemačkih osiguranika (GDV) upozorava da bi osiguravajuća društva ubuduće trebala učestvovati u procjeni otpadnih vozila, što smatraju neprikladnim jer to nije dio njihove osnovne djelatnosti i dodatno bi zakomplikovalo procese.
Provođenje izaziva nezadovoljstvo
Nova EU uredba nesumnjivo ima dobru namjeru – održiva kružna ekonomija nužna je zbog ograničenih resursa. Ipak, način provođenja izaziva nezadovoljstvo i mogao bi značajno promijeniti tržište polovnih automobila. Za potrošače to znači više administracije i veće troškove, što bi mnoge moglo odvratiti od prodaje vozila. Nezavisne novine

