DOBOJ, Preduzeće “Željeznice Republike Srpske” /ŽRS/ AD saopštilo je da je naplata transportnih prihoda u 2014. godini bila izuzetno dobra, Društvo je bilo likvidno i sve obaveze prema domaćim kreditorima, radnicima i dobavljačima su izmirene na vrijeme.
Poslovanje ŽRS u 2014. godini obilježile su katastrofalne štete od elementarnih nepogoda koje su u više navrata uzrokovale totalne obustave saobraćaja, ali su prihodi od osnovne djelatnosti /prodaje učinaka/, uprkos zastojima u saobraćaju, porasli za 1,6 miliona KM ili za četiri odsto u odnosu na 2013. godinu, saopšteno je iz ovog preduzeća.
“Iako su povećani poslovni prihodi i smanjeni poslovni rashodi /na koje je menadžment Društva mogao uticati/ u odnosu na prethodnu godinu, rashodi po osnovu proknjiženih šteta /13.058.165 KM/, finansijskih rashoda /13.952.980 KM/ i značajno povećanje troškova amortizacije zbog aktiviranja završenih investicija /15.681.332 KM/, Društvo je završilo poslovnu godinu sa gubitkom od 33.792.911 KM”, navodi se u saopštenju.
Iz ovog preduzeća navode da su prihodi od subvencija od Vlade Republike Srpske, u skladu sa računovodstvenim pravilima, obračunati u punom iznosu od 25 miliona KM.
“Prihodi od RIV-a i prihodi od ostalih djelatnosti imaju porast, ali je njihovo učešće u ukupnim prihodima malo”, navodi se u saopštenju iz ovog preduzeća.
Iz “Željeznica Republike Srpske” navode da su u okviru poslovnih rashoda smanjeni troškovi materijala /smanjenje utrošaka nafte/, troškovi zarada /smanjen je broj zaposlenih/, te nematerijalni troškovi.
U ovom preduzeću kažu da su povećani troškovi amortizacije za oko 3,7 miliona KM zbog aktiviranja osnovnih sredstava /oko 30 miliona KM/ i to za nove vagone “Goša” Smederevska Palanka, remontovanje i rekonstruisanje vagona u “Tatravagonki” Subotica, dva struga u OŠV isporučena od “Rafameta” Poljska, signalno-sigurnosnu opremu u stanicama na pruzi Jošavka-Kostajnica, infrastrukturu intraneta preduzeća, mašinu za pojedinačnu zamjenu pragova, elektronske šinske mazalice i inventar.
“Upisani kapital Društva nije promijenjen i iznosi 245.305.349 KM, ali je ukupan kapital smanjen za iznos akumuliranog gubitka /263.332.762 KM/ i na kraju godine višak kapitala iznad akumuliranog gubitka iznosi 286.121.373 KM”, navodi se u saopštenju ŽRS.
Iz ovog preduzeća ističu da bi, ukoliko bi se apstrahovali rashodi po osnovu šteta usljed elementarnih nepogoda, ostvareni gubitak iznosio oko 21 milion KM, što je niže od ostvarenog gubitka u 2013. godine.
“Pri tome treba imati u vidu i izgubljene prihode od prevoza zbog prekida saobraćaja, kao i troškove saniranja nastalih šteta, čijim bi se uzimanjem u obzir gubitak dodatno smanjio”, navode iz ŽRS.
Uprkos pozitivnom trendu u posljednje tri godine, kada je u pitanju prihod od osnovne djelatnosti i drugi prihodi, i smanjenju troškova poslovanja u mnogim segmentima, iz “Željeznica Republike Srpske” ističu da nisu mogli uticati na smanjenje iskazanog gubitka, zbog stalnog povećanja finansijskih rashoda i troškova amortizacije, koji imaju značajno učešće u ukupnim rashodima i na koje se ne može uticati.
Drugačiji rezultati poslovanja Društva se mogu dobiti po modelu EBITDA, koji se može naći i na Banjalučkoj berzi, a koji se, kako navode iz “Željeznica Republike Srpske”, primjenjuje kod preduzeća koja imaju veliku vrijednost imovine, a time i velike troškove amortizacije, kao što je slučaj sa “Željeznicama Republike Srpske”.
Iz ovog preduzeća ističu da zbog šteta uzrokovanih elementarnim nepogodama i danas ima dijelova pruga gdje je zbog saniranih oštećenja smanjena brzina kretanja, a time i količina prevezene robe.
“U okruženju, privrednom i političkom, nije bilo značajnih promjena u odnosu na prethodni period koje bi mogle ili su uticale na poslovanje Društva. Novih zahtjeva za prevoz većih i značajnih količina robe, zbog povećanja privredne aktivnosti, nije bilo”, navode iz „Željeznica Republike Srpske“.
Uspostavljanjem saobraćaja i pojačanim radom nakon majskih poplava, dodaje se u saopštenju, “Željeznice Republike Srpske” su uspjele da dostignu nivo prevoza za prvih devet mjeseci.
U saopštenju se navodi da je zbog jednomjesečnog prekida saobraćaja u oktobru izazvanog pojavom klizišta u Potkozarju izgubljen prevoz rude i prihod oko dva miliona KM po tom osnovu.
Iz “Željeznica Republike Srpske” navode da je, zbog oštećenja na pruzi Modriča – Šamac, od maja prošle do februara ove godine bio onemogućen prevoz roba od Šamca prema Doboju i dalje. Srna