BEOGRAD, Željeznice Srbije su platile oko pet miliona evra penala po raznim osnovama zbog nepovlačenja odobrenih kredita, iz vremena prethodnog rukovodstva tog preduzeća.
Zbog velikog kašnjenja u ranijem periodu željeznice su samo ove godine platile oko 850.000 evra penala. Na primjer, zbog kašnjenja u realizaciji više kredita Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) morale su da plate 3,5 miliona evra na ime penala u prethodne tri godine.
Kako je generalni direktor srpskih željeznica Dragoljub Simonović rekao Tanjugu, srpske željeznice su u prethodnom periodu od ukupno 375 miliona evra kreditnih sredstava EBRD i Evropske investicione banke (EIB) do sada utrošile svega oko 66 miliona evra ili samo 17,6 odsto. Od tog iznosa, novo rukovodstvo srpskih željeznica je u prethodnih šest mjeseci već povuklo više od 21 milion evra.
“Novo poslovodstvo željeznica je maksimalno ubrzalo realizaciju svih kredita kako bi sustiglo kašnjenja, ali žalosno je da sada imamo situaciju da ne samo da nisu rekonstruisane pruge i nabavljeni novi vozovi već se i plaćaju kazne”, ocijenio je Simonović.
Kako kaže, dolaskom na čelo željeznice morao je da se suoči s tim problemom i odmah je prokrenuo sve procedure za povlačenje kredita, koje moraju da se ispoštuju da bi sve bilo u skladu sa zakonom.
“Isporuka 21 novog elektromotornog voza švajcarske kompanije Štadler, što se finansira iz kredita EBRD koji je kasnio, počinje u septembru 2014. godine”, najavio je Simonović.
Što se tiče kredita koje tek treba realizovati, Simonović je kazao da ovog leta počinje realizacija ruskog kredita od 800 miliona dolara gradnjom drugog kolosijeka od Pančeva do Beograda i modernizacija postojećeg.
Kada je riječ o kuvajtskom kreditu od 25 miliona evra namijenjenom nastavku gradnje željezničke stanice Prokop, on je rekao da se trenutno pripremaju tenderi za izvođenje radova i da će će do kraja godine početi radovi na gradnji šest kolosijeka.
Simonović je naveo da je naslijedio komplikovanu situaciju u vezi sa planiranim češkim kreditom za modernizaciju pruge od Niša do Dimitrovgrada. Kako je rekao, nije htio da potpiše nepovoljan aranžman, a sa Češkim željeznicama pokušaće do kraja avgusta da riješi taj problem ili će biti uključeni domaći izvođači radovi.
“Ukoliko ne dogovorim u Češkoj aranžman – nećemo više pregovarati oko toga, s obzirom da već imam alternativu i ponudu određenih firmi koje nam predlažu da finansiraju te radove po sistemu ključ u ruke”, rekao je Simonović.
Kako je podsjetio, dionica Niš – Dimitrovgrad “usko grlo” na evropskom željezničkom Koridoru 10, s obzirom da je jedino ta dionica nelektrificirana na cijeloj trasi.
“Mi smo u opasnom problemu da nam svu robu preuzme Koridor 4, preko Rumunije, Bugarske i Mađarske i onda bi smo ostali bez oko 700 vozova na godišnjem nivou, ali i značajnih prihoda”, rekao je Simonović. Tanjug