BEOGRAD, Posljednji litri olovnog benzina u Srbiji proizvodiće se u Pančevačkoj rafineriji još do kraja juna, ali zbog zaliha ove vrste goriva biće još neko vrijeme i na pumpama. U Naftnoj industriji Srbije kažu i da su mislili na vlasnike automobila proizvedenih prije 1986. godine koji mogu imati teškoća ako toče bezolovni benzin.
Stručnjaci u Srbiji su duže vrijeme podjeljeni, a neki misle da svi motori mogu koristiti bezolovni benzin i nema pokazatelja da taj benzin dovodi do pretjeranog habanja ventila pri normalnom radu. Ali, ima mišljenja da kod nekih tipova motora, pogotovo starijeg tipa, u toku dužeg rada i pri velikom broju obrtaja motora može doći do većeg habanja ležišta ventila.
– Uskoro ćemo usvojiti strategiju snabdevanja i takvih potrošača, a posle analize broja i strukture vozila koja koriste benzin sa olovom, definisaće koje gorivo će biti zamena za olovni – kažu u NIS. – Ako se donese odluka da se dodaju aditivi, razmotrićemo da li će se aditiviranje raditi u rafinerijama ili će se aditivi prodavati na benzinskim pumpama
uz uputstvo za korišćenje.
U NIS ističu da su neke zemlje kao zamjenu za olovne benzine izabrale uvođenje bezolovnog koji u sebi ima aditive za zaštitu sjedišta ventila. Tako su zaštićeni stariji tipovi motora, a eliminisano zagađenje vazduha. Hrvatska je početkom 2006. godine prestala sa korišćenjem olovnog benzina, ali se i dalje prodaje bezolovni benzin “Super plus 98” koji sadrži potrebni aditiv. U Francuskoj je devedesetih ukinuto korišćenje benzina sa olovom, a samo jedan od tri bezolovna benzina RON 97 sadrži aditiv na bazi kalijuma, u toj zamlji jedini odobren za upotrebu. U Kanadi neke naftne kompanije koriste mangan kao aditiv za poboljšanje oktana i za zaštitu sjedišta ventila.
– Sa prestankom proizvodnje olovnog benzina, Srbija bi se priključila svim evropskim zemljama gde je ovo gorivo zamenjeno kvalitetnijim – kažu u NIS. – Olovo koje izlazi iz auspuha nepovratno zagađuje atmosferu, a ta isparenja nanose štetu ljudskom zdravlju i mogu izazvati najteže bolesti.
Jeftinije gorivo?
Projektovana inflacija za ovu godinu od šest, plus-minus dva odsto, neće biti ugrožena, jer se očekuje da će cene nafte i derivata padati, izjavio je ministar Slobodan Milosavljević.
– Kretanja na svetskim berzama ukazuju na trend pada cena goriva i u Srbiji, pod uslovom da kurs dinara bude na sadašnjem nivou – rekao je Milosavljević. – U radnoj grupi Vlade Srbije nije postignuta saglasnost o smanjenju akciza na gorivo i to pitanje je u djelokrugu Ministarstva finansija.
Bezolovni
U NIS kažu da je u posljednje dvije godine značajno porasla potražnja bezolovnog goriva u odnosu na benzin sa olovom. I sada je taj odnos 70 prema 30 odsto u korist bezolovnog sa stalnim povećanjem ove razlike.
– Nesumnjiv je ekološki značaj, jer sadržaj olova u motornom benzinu MB 95, koji se više neće proizvoditi je 400 miligrama u litru, što je 30 puta više od sadržaja olova u bezolovnom motornom benzinu, gde je ograničenje 13 miligrama po litru – objasnili su nam u NIS. Novosti