BEOGRAD, Kada započne svoj biznis, privrednik u Srbiji bi trebalo da zaposli tim stručnjaka da mu pomognu da se izbori sa svim poreskim problemima, koji se mogu tumačiti na različite načine.
Srbija ima 135 uredaba, odnosno pravilnika koji regulišu poreska pitanja, a Ministarstvo finansija je u posljednjih desetak godina dalo oko 5.500 mišljenja o određenim poreskim problemima. Zakon o poreskom postupku i poreskoj administracije stao je na 20 stranica, ali uputstvo, odnosno priručnik propisa koji imaju samo poreznici ima čak 500 stranica.
– U Srbiji postoje podzakonska akta, pravilnici, uredbe, donijeti na osnovu zakona, ali oni pojašnjavaju primjenu samo pojedinih odredaba, a ne čitav zakon, što je praksa u drugim državama u okruženju i EU – kaže Biljana Bujić, predsjednik Poreskog odbora Savjeta stranih investitora. – Problem je i u tome što za pojedine zakone postoji veliki broj podzakonskih akata. Obveznicima je nekada teško da se snađu u tome koji su to sve podzakonski akti donijeti i šta regulišu. Na primjer, Zakon o PDV prati još 21 pravilnik i tri uredbe koji bliže pojašnjavaju primjenu pojedinih odredaba zakona.
Stav Savjeta je da bi sistem u kome bi jedan podzakonski akt pojašnjavao primjenu cijelog zakona doprinio boljoj primjeni propisa od strane poreskih obveznika, ali i od strane inspektora.
– Državi bi se omogućilo da kroz izmjene podzakonskih akata, što je jednostavnija procedura od izmjene zakona, pravovremeno reaguje na probleme koji se pojavljuju u primjeni pojedinih odredaba zakona – smatra Bujićeva. – Sadašnja situacija je da se Ministarstvu finansija upućuju zahtjevi za mišljenje kada je sporna primjena neke odredbe zakona. Veliki broj zahtjeva se podnosi svake godine dok se na samo jedan manji dio i odgovori. Vjerujemo da bi se broj podnijetih zahtjeva za mišljenja smanjio ako bi za svaki zakon postojao podzakonski akt koji bi pojašnjavao njegovu primjenu.
Bujićeva smatra da bi uputstva i instrukcije o primjeni propisa koje Poreska uprava donosi morali biti javno dostupni.
– Vjerujemo da nema nijednog razloga da način na koji treba primjeniti neku odredbu zakona bude tajna za poreske obveznike – kaže sagovornica. – Sve ovo bi doprinijelo tome da poreski sistem bude transparentniji, povećala bi se predvidivost i pravna sigurnost, a što generalno unapređuje poslovni ambijent. Ovo bi sigurno doprinijelo javnosti rada Poreske uprave i jedinstvenom postupanju.
U Poreskoj upravi nismo dobili odgovor na pitanja u vezi sa problemima na koje ukazuju privrednici.
Ne slušaju uvijek ministarstvo
Mišljenja Ministarstva finansija postala su u maju 2013. godine, sa izmjenama Zakona o poreskom postupku, obavezujuća za postupanje Poreske uprave – objašnjava Igor Lonarević, kopredsjedavajući Odbora za poreze i finansije Američke privredne komore u Srbiji. – Zabrinjava nas činjenica da postoje povremeni zastoji u primjeni ove odredbe, jer PU u nekim slučajevima ne primjenjuje mišljenja Ministarstva. Nije dobro da se dešavaju situacije da poreski obveznik savjesno postupa u skladu sa zvanično objavljenim mišljenjem Ministarstva, a nakon toga snosi sankcije zbog takvog postupanja. Ujednačenom primjenom propisa se sprečava nastanak štete za poreske obveznike, ali i za PU. Novosti