PEKING, Kineski “bum” prodaje automobila podstakao je svjetske proizvođače da povećavaju proizvodnju brzinom koja je počela da izaziva zabrinost zbog pojave nazvane “investicija na slijepo” i prekomjernih kapaciteta u tom sektoru, ocjenili su analitičari.
Kinesko auto-tržište je preteklo SAD u 2009. godini i postalo najveće na svijetu, sa svim izgledima da tu lidersku poziciju zadrži i ove godine, uz očekivanu prodaju do 17 miliona vozila,
Potencijali kineskog tržišta ostaju, međutim, i dalje ogromni pošto je broj vlasnika automobila u zemlji sa najvećim brojem stanovnika na svijetu još relativno mali.
Prodaja u 2010. godini, kako se očekuje, povećaće se između 25 i 30 procenata, nakon ogromnog skoka od 46 procenata prošle godine, u zemlji u kojoj se stalno uvećava broj pripadnika takozvane srednje klase, spremnih da nabave novi automobil koji je postao statusni simbol.
U ovom trenutku, međunarodna zajednička preduzeća nemaju dovoljno kapaciteta da izrade toliko vozila koliko mogu da ih prodaju, smatraju stručnjaci, a da bi zadovoljili naraslu potražnju, inostrani proizvođači su prošle godine počeli da objavljuju planove o povećanju proizvodnih kapaciteta.
Njemački auto-gigant “Folksvagen”, koji ima 10 fabrika u Kini, najavio je da će otoriti novi pogon u 2013. godini.
Francuske udružene firme “Pežo-Sitroen” (PSA) će podstaći proizvodne kapaciteta u zajedničkoj fabrici sa kompanijom “Dongfeng” sa 450.000 jedinica na 750.000 godišnje, a sa kineskim preduzećem “Čangan” u provinciji Šenžen planira osnivanje drugog zajedničkog preduzeća i podizanje novog pogona.
Od početka prošle godine, kompanije “Nisan”, “Tojota”, “Hjundaji”, kineska auto-kuća FAW i druge firme, sve su već objavile planove podizanja novih fabrika, a lokalne vlasti i gradovi su takođe usvojili mnogobrojne inicijative za ohrabrivanje širenja postrojenja.
Ali, taj snažan talas ulaganja u izradu automobila počinje sve više da izaziva zabrinutost Državne komisije za razvoj i reformu (NDRC), najjače kinske agencije za planiranje privrednog rasta.
“Ozbiljno povećanje kapaciteta za proizvodnju će dovesti do negativne tržišne konkurentnosti, gubitka efikasnosti preduzeća, zatvaranja pogona i drugih problema”, izjavio je Čen Bin, vodeći zvaničnik NDRC, upozoravajući na porast “investicija na slijepo” u tom sektoru.
Proizvodni kapaciteti od 31 milion vozila koje su glavni proizvođači projektovali za 2015. godinu su gotovo duplo veći nego sada, iako su manji nego ukupni kapaciteti koje su planirale kineske regionalne vlade, objavila je državna komisija. Tanjug