Nema krize: Za dva Poršea i Audi iskeširano pola miliona KM
BANJALUKA, U prva tri mjeseca ove godine u BiH su uvezeni automobili vrijednosti 114 miliona maraka. Kriza nije pokolebala jednog građanina da sebi ove godine kupi “Porsche Carreru” kojeg je platio vrtoglavih 212.988 KM. Drugi najskuplji automobile ove godine “Audi A8 LONG” plaćen je 130.066 KM, a “Porsche Cayenne” 123.573 maraka , podaci su Uprave za indirektno oporezivanje BiH do kojih je došao CAPITAL.
Samo dažbine prema državi na ova tri luksuzna vozila vrijednosti skoro pola miliona maraka, uveliko premašuju prosječnu godišnju zaradu zaposlenih u BiH.
Vlasnik automobila “Porsche Carrera” iskeširao je UIO obračunate dažbine od čak 36.319 KM, za “Audi A8 LONG” 22.138 KM, a “najjeftinije” je prošao vlasnik “Porsche Cayenne” sa dadžbinama od 21.118 maraka.
Sa ova tri vozila ukupne vrijednosti 466.627 KM, u BiH je za prva tri mjeseci ove godine uvezeno 13.062 putnička motorna vozila (114 miliona KM) što je 1.836 vozila više u poređenju sa istim periodom prošle godine
Zbog toga ne treba da čudi što mnogi očekuju da će “trend” uvoza skupocjenih automobila u BiH u toku ove godine biti nastavljen. Na ovako decimalama bogatoj statistici sasvim sigurno bi mogle da nam “pozavide” i mnogo razvijenije zemlje.
Načelnik Odjeljenja za komunikacije Uprave za indirektno oporezivanje BiH Ratko Kovačević kaže za CAPITAL da ukupno obračunate i plaćene dažbine prilikom uvoza putničkih motornih vozila u BiH u prva tri mjeseca 2013. godine iznose 20 miliona KM, dok su u istom periodu 2012. godine iznosile 23 miliona KM.
“Vrijednost vozila uvezenih u prva tri mjeseca 2013. godine iznosi 114 miliona KM, a u istom periodu prošle godine 121 milion KM. U BiH se najviše uvoze vozila ‘volkswagen’: opel, reno, citroen, ford… dok su godišta različita od 2001. do 2006.”, dodaje Kovaćević.
U toku 2012. godine u BiH je ukupno uvezeno 51.989 putničkih motornih vozila (novih i starih), čija je vrijednost bila nešto veća od 502 miliona KM. Prilikom njihovog uvoza, naplaćene su dažbine (carina i PDV), u iznosu od 96 miliona KM.
Kovačević pojašnjava za CAPITAL da u zavisnosti od zemlje porijekla putničkog motornog vozila (novog ili polovnog), obračunavaju se i plaćaju dadžbine prilikom uvoza u BiH i vrši carinjenje.
Više automobile manje para u budžet
Iako se svake godine broj uvezenih automobila u BiH povećava, prihodi od uvoznih dažbina padaju.
“U skladu sa trgovinskim dijelom Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju BiH sa EU, carina se na polovna putnička motorna vozila porijeklom iz EU postepeno ukidala u periodu od 2008. godine, da bi u potpunosti bila ukinuta početkom ove godine. Sada se na uvoz polovnih putničkih motornih vozila iz EU ne plaća se carina, već samo PDV u iznosu od 17 %, ukoliko uvoznik dokaže da se radi o vozilu koje ima porijeklo iz neke od zemalja članica EU”, dodaje Kovačević.
Porijeklo se dokazuje izjavom na fakturi ili obrascem EUR 1. Bez ovih dokaza o porijeklu vozila, ono se ne može uvesti u BiH bez plaćanja standardne stope carine u iznosu od 15 odsto na utvrđenu carinsku vrijednost vozila i PDV-a.
“Bitno je napomenuti da se od 1. januara 2011. godine u BiH mogu uvoziti cestovna motorna i priključna vozila starija od sedam godina, koja zadovoljavaju najniže tehničke zahtjeve za novoproizvedena i korištena vozila u procesima homologacije tipa vozila i homologacije pojedinačnog vozila. To konkretno znači da se u carinskoj proceduri uvoza cestovnih motornih i priključnih vozila, prilikom podnošenja carinske deklaracije za carinjenje, zahtijeva i odgovarajuća isprava o ispunjenosti uslova homologacije vozila, koju izdaju ovlašteni tehnički servisi u BiH. Bez pomenute odgovarajuće isprave, koju izdaje ovlašteno tijelo za homologaciju, ne može se obaviti carinska procedura uvoza vozila u BiH”, naglašava Kovačević.
J.Despotović