LJUBLJANA, Svrha prošlogodišnjeg uvođenja vinjeta za vožnju slovenačkim autoputevima bila je smanjiti troškove cestarine domaćim vozačima na račun većeg opterećenja tranzitnih putnika iz inostranstva, otkriva danas tamošnji list Dnevnik donoseći službenu prepisku.
Ljubljanski dnevnik objavio je pismo što ga je dva dana prije sjednice vlade na kojoj je odlučeno da neće biti usvojen “austrijski” model s vinjetama za kraći period tadašnjem premijeru Janezu Janši poslao funkcioner državne agencije za autoceste DARS.
“Varijanta koju Vam prilažem u programu Excell bitno je pristupačnija domaćim korisnicima, a proporcionalno više tereti strane vozače koji se cestama koriste samo nekoliko puta ili samo u vrijeme godišnjih odmora”, napisao je Janši zamjenik direktora DARS-a ekonomist Žan Oplotnik.
Od uvođenja vinjeta 2008., slovenačka vlada je tvrdila da prigovori o njihovoj diskriminatornosti ne stoje jer su cijene vinjeta jednake za domaće i strane vozače. Međutim, prepiska DARS-a i Janše svjedoči da je slovenačka vlada od samog početka planiranja uvođenja vinjeta znala da će je kritikovati kako na račun vozača u tranzitu želi pogodovati domaćim vozačima.
Elektronska pisma s modelima cijena vinjeta Oplotnik je slao Janši mimo znanja tadašnjih ministara prometa i finansija. Sve se to činilo iako je radikalna promjena dotadašnjeg načina plaćanja cestarine po kilometru narušila stabilnost sistema osiguranja sredstava gradnje autoputeva, naljutila vozače u susjednim državama te izazvala negativne reakcije Evropske unije.
Bruxelles je ujesen 2008., odmah poslije parlamentarnih izbora na kojima je Janša izgubio vlast, protiv Slovenije pokrenuo postupak zbog slovenačkig sistema vinjeta koji smatra diskriminatornim prema stranim korisnicima. Evropska komisija zatražila je uvođenje “kraćih” vinjeta, a u julu ih je i uspostavila nova vlada premijera Boruta Pahora, no njihova cijena znatno je viša od vinjeta u drugim evropskim zemljama.