BANJALUKA – U Bosni i Hercegovini (BiH) od idućeg mjeseca počinje primjena novog elektronskog provoznog sistema, odnosno “carina bez papira” prilikom uvoza i izvoza roba, što će značajno skratiti čekanje i troškove privrede. BiH time ispunjava jednu od obaveza iz procesa pridruživanja Evropskoj uniji (EU), a prevoznici poručuju da je neophodno da se ubrza i protok robe na graničnim prelazima.
U UIO BiH pristižu prvi zahtjevi za kvalifikovane potpise i elektronske usluge
Privrednici imaju priliku da se oproste sa gomilom papira i da značajno skrate čekanje prilikom carinjenja robe ako od Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH zatraže izdavanje digitalnih kvalifikovanih potpisa, koji će zamijeniti klasični potpis i pečat. To će im omogućiti da u idućem periodu najvažnije poslove na carini obavljaju elektronskim putem.
„Na adrese regionalnih centara UIO je stiglo deset zahtjeva firmi kojima su traženi elektronski sertifikati za digitalni kvalifikovani potpis za 47 fizičkih lica. Ovaj proces se odvija tako što, na primjer, špedicija kao pravni subjekt podnosi zahtjev za svoje zaposlene i traži digitalni kvalifikovani potpis za njih. Nakon podnošenja zahtjeva, isti su u postupku obrade, te će i zvanično biti izdati prvi sertifikati“, pojasnili su za CAPITAL u UIO koja je sredinom maja postala sertifikovano tijelo u BiH za izdavanje digitalnog kvalifikovanog potpisa.
Osim za kvalifikovane potpise, poreski obveznici Upravi mogu da podnesu i zahtjeve za korištenje elektronskih usluga, a UIO je do sada zaprimila 14 takvih zahtjeva.
Prva elektronska usluga koja će biti ponuđena privrednicima u BiH je novi kompjuterizovani tranzitni sistem (NCTS), čiji je početak primjene planiran od 1. jula, stupanjem na snagu novog Zakona o carinskoj politici BiH.
Korišćenjem kvalifikovanih potpisa i NCTS-a za obveznike i špeditere znači da će sve dokumente u postupku provoza roba ovjeravati na novi način i slati u informacioni sistem Uprave čime bi počela primjena „carine bez papira“.
Tako će privreda od 1. jula moći da pređe na jedan novi nivo elektronskog poslovanja čime se smanjuje zadržavanje na carini koje je evidentno kada se lično predaje dokumentacija u carinskim ispostavama.
Najveća prednost NCTS-a je mogućnost da se koristi elektronska razmjena poruka i podataka umjesto dosadašnje procedure prijavljivanja vozila i robe na svakoj granici.
Cilj UIO je da u toku 2022. godine u potpunosti pređe na bespapirno poslovanje sa obveznicima indirektnih poreza.
Prevoznici se nadaju bržem protoku robe na granicama
Predsjednik Udruženja za međunarodni i unutrašnji transport RS Nikola Grbić za CAPITAL ističe da je „carina bez papira“ pozitivna stvar, ali da je neophodno da se riješe i drugi problemi koje previznici i privreda imaju.
„Ako se ne riješe problemi na graničnim prelazima koji su trenutno prisutni, onda taj sistem neće puno pomoći. Najveći problemi su dugo čekanje na carinskim terminalima, komunalne takse koje su uvedene. Na primjer, na Rači imamo ogroman problem koji datira već pet, šest godina, a to je da se plaćaju dva terminala. Doslovno je prevozniku potrebno dan, dva da pređe granični prelaz i da bi ocarinio robu“, kaže Grbić.
Smatra da će novi sistem pomoći u tome da se smanji čekanje na terminalima, ali ako se na graničnim prelazima ne uvede brži protok robe, kako je to regulisano u zemljama EU, onda „carina bez papira“ neće puno pomoći.
Vlasnik preduzeća „Beben” iz Prijedora Igor Beben istakao je da mu još nije poznato na koji način će funkcionisati “carina bez papira”.
“Nadam se da će taj sistem biti pozitivan, da će ubrzati rad prevoznicima, te da će biti brži utovari i istovari na carinama, kao što je i predviđeno. Kako će to na kraju sve izgledati vidjećemo kada počne sa primjenom ”, rekao je Beben.
EU dala million evra za uspostavljanje NCTS
Priprema za uvođenje elektronskog tranzitnog sistema u UiO BiH počela je još 2013. godine pripremom svih neophodnih propisa, nabavkom odgovarajuće opreme i početkom razvoja vlastite informatičke aplikacije.
Evropska unija je pružila pomoć BiH u usklađivanju sa standardima i praksom EU, te je tako za projekat uspostavljanja NCTS, vrijedan 1,7 miliona evra, izdvojila najveći dio sredstava, čak milion evra.
Ranije je više puta isticana važnost zajedničkog sistema provoza EU-NCTS koji se koristi u svim državama članicama EU, državama EFTA, te u Švajcarskoj, Norveškoj, Lihtenštajnu, Islandu, Srbiji, Sjevernoj Makedoniji, Turskoj i u Velikoj Britaniji.
Osim što će pojednostaviti postupak provoza roba, ovaj elektronski sistem će omogućiti BiH da pristupi Evropskoj konvenciji o zajedničkom postupku provoza.
U Mišljenju Evropske komisije o zahtjevu BiH za članstvo u EU je istaknuto da je BiH u ranoj fazi kada je u pitanju nivo spremnosti da preuzme obaveze koje proističu iz članstva u EU, te je naglašeno da je potrebno značajno ubrzati proces usklađivanja s acquis-em, te provesti i primijeniti odgovaraće zakonodavstvo, a posebnu pažnju je neophodno posvetiti područjima slobodnog kretanja roba.
Zakon o carinskoj politici BiH šest godina čeka na primjenu
Zakon o carinskoj politici u BiH, koji je i bio uslov za pomenutu modernizaciju carinskih procedura, usvojen je još 2015. godine, od kada se čeka na njegovu primjenu.
Savjet ministara BiH je krajem 2018. godine donio Odluku o sprovođenju tog Zakona te je bilo predviđeno da se on primjenjuje od 1. avgusta 2019. godine, ali zbog problema sa elektronskim potpisom i pečatom UIO je zatražila produžetak roka na 1. jul ove godine.
CAPITAL: Bojana Ninković