SARAJEVO – Direktor Javnog preduzeća Autoceste FBiH Adnan Terzić kaže da je procedura za izgradnju nekoliko dionica autoputa na Koridoru 5C dovedena do kraja te da se uskoro može očekivati gradnja dijelova ovog infrastrukturnog projekta.
”U periodu dok je još raspravljano o akcizama mi nismo čekali, radili smo. Našli smo finansijere za pojedine dionice autoputa i u saglasnosti s njima uspjeli smo započeti veći broj tenderskih procedura. Sada smo došli do toga da su skoro svi ugovori potpisani. Naravno, neki čekaju ratifikaciju. U toku je drugi krug ratifikacije na državnom parlamentu, da bi to bilo operativno”, kazao je Terzić.
Naveo je da trenutno imaju otvorene procese evaluacije za ponovljeni projekt za dionicu Počitelj – Zvirovići, vrijedan 100 miliona evra koji finansira Evropska investiciona banka. Sada više u vezi s ovim projektom, kako je rekao on, nema nikakvih upitnika, jer rade s konsultantima EIB-a.
Dionice kod Zenice
”Takođe, imamo projekt za koji smo završili evaluaciju i veoma smo blizu dodjele ugovora, a to je nastavak gradnje zaobilaznice oko Zenice, od Donje Gračanice do ulaska u tunel Zenica. Taj projekt finansira EBRD s 55 miliona evra. Do sredine novembra ćemo imati ugovor za taj projekt. Otvorili smo finansijske ponude za projekt koji finansira OFID. Prije mjesec je potpisan ugovor s državom. Trebaće, ipak, vremena dok ta sredstva postanu operativna. To je 49 miliona evra za dionicu od Vranduka do izlaza iz tunela Zenica. Sam tunel Zenica je u procesu dobijanja saglasnosti na evaluaciju za urađenu pretkvalifikaciju. EIB ga finansira s 50 miliona evra. Nakon saglasnosti nastavićemo prikupljanje ponuda. Početkom godine taj projekt bi mogao biti dodijeljen. To znači da do Vranduka imamo proces koji je veoma blizu, dakle, da sva tri lota dodijelimo ugovore”, rekao je Terzić.
Otkrio je da je u toku procedura i za tri dionice prema jugu.
”Tu je dionica Poprikuše – Nemila. EBRD daje 70 miliona evra, a čitav projekt košta 180 miliona evra. Tu imamo pismo namjere od EIB-a da će finansirati sa 90 miliona evra i ostatak su grant sredstva EU. Mi 1. novembra otvaramo pretkvalifiakcijske ponude, a onda ćemo ići s ponudom ugovora. Već smo otvorili ponude za tunel Ivan, a to je drugi EBRD-ov kredit u visini od 50 miliona evra i imamo pismo namjere od EIB-a za 50 miliona evra za dionicu od završene trase u Tarčinu do tunela Ivan. U sljedećem periodu ići će se na potpisivanje ugovora. Treći ugovor koji je potpisan je za dionicu Mostar jug prema Buni, ali nismo za ovu godinu planirali raspisivanje tendera zato što imamo još određenih nejasnoća u vezi sa samom trasom. To bismo trebali uraditi u sljedećoj godini”, naveo je Terzić.
On nam je otkrio da postoje određene poteškoće u vezi s gradnjom tunela Hranjen prema Goraždu.
”Imamo potpisan ugovor. Ima odobren izvođač radova, ali pošto je sredstva osigurala Vlada FBiH preko svojih javnih preduzeća radi se prema Zakonu o javnim nabavkama. Sada imamo kod odabira nadzora probleme jer se stalno neko žali, pokreću se žalbeni postupci. To zaista dovodi u pitanje sam početak radova”, kazao je Terzić.
Govoreći o plasiranju miliona obveznica Autocesta putem Sarajevske berze radi osiguranja 100 miliona KM, Terzić je rekao da se prvi put desilo da u ovom iznosu bilo koje javno preduzeće u BiH izlazi na tržište kapitala ponudom svojih obveznica.
”Razlog je jednostavan. Svi projekti o kojima smo govorili, 80 posto njih, su ugovoreni, ali nije završena ratifikacija. Dakle, oni su sigurni jer su garant za to evropski investitori. Samo je sada pitanje operativnosti bh. vlasti kada će se završiti proces ratifikacije, a mi smo u dogovoru s tim bankama započeli procese tenderisanja i dodjele ugovora. Dakle mi ne izdajemo obveznice da bismo pokrili neke gubitke, nego je isključivo namjera da se predfinansiraju projekti koje su već odobrile finansijske institucije. Kada provedemo proceduru dodijelićemo ugovore, platiti avans, dok kredit ne postane operativan, a sredstva će nam biti vraćena. Dakle nikoga ne čekamo, ubrzavamo proces”, naglasio je direktor Autocesta.
Drugi razlog zbog čega su ušli u ovaj proces, kako navodi, jeste taj što postoji realna mogućnost da Vlada FBiH prepozna da kroz obveznice javnog preduzeća može animirati određen broj fizičkih osoba koje drže u bankama 10 milijardi KM u vidu štednje.
”Dakle ako na prvoj emisiji položimo ispit, ne sumnjam da će se barem 10 posto tih sredstava, koja se drže u bankama i koja u principu ne služe nikome, moći aktivirati za izgradnju brzih cesta. Siguran sam da je prva emisija aposolutno pokrivena u smislu vraćanja obaveza. Navest ću primjer, tek prije mjesec država je potpisala ugovor s OFID-om, a mi smo već bili otvorili finansijsku ponudu. Kada bismo čekali da prođe proces ratifikacije koji nije baš jednostavan u BiH, onda bismo bili u poziciji da 5-6 mjeseci ne započinjemo ovaj projekt”, kazao je on.
Kritike zbog neizgrađenih kilometara
Direktora Autocesta FBiH upitali smo kako odgovara na kritike opozicije da su u mandatu prošle vlasti izgrađene desetine kilometara autoputa, dok u ovom mandatu toga nema, a Terzić je kazao da nije došao na ovu funkciju da se s nekim takmiči.
”Postoje fakti. Mi smo tek u prošloj godini dobili prva dva ključna preduslova da se uopšte nastavi graditi, a to je usvajanje izmjena i dopuna Prostornog plana FBiH, jer se na 11 mjesta promijenila trasa koridora 5C. Deset godina se pokušavalo usvojiti taj akt. To se tek desilo prošle godine, a bez tog akta nismo imali nijednu naznaku da dobijemo neku građevinsku dozvolu. Takođe, resursi BiH za dalja zaduženja su bili ograničeni i bili su uslovljeni usavjanjem novih akciza, na šta se takođe duže čekalo. Nakon toga dobili smo milijardu i 70 miliona evra osiguranih finansijskih sredstava plus 90 miliona evra granta. Ja ne želim da ulazim u bilo kakve političke rasprave. Koridor 5C je nadstranački projekt i to nije bosanski, već evropski projekt. Mi se prema njemu tako odnosimo. Ali mi smo bez obzira na sve uporedo radili da se osiguraju tehničke pretpostavke da se nastavi gradnja”, kazao je Terzić. Klix