BERLIN, Evropska svemirska agencija (ESA) planira da pokrene kampanju kojom će promovisati novi brend “Made in Space” (napravljeno u svemiru), kako bi skrenula pažnju na višestruke koristi od ulaganja u Međunarodnu svemirsku stanicu (MSS).
Lista proizvoda i tehnologija koji su nastali zahvaljujući svemirskom istraživanju je poduža, od memorijske pjene do ušnog toplomjera, ali je naučnicima sve teže da svijetu koji se suočava sa finansijskom krizom opravdaju astronomske račune za proučavanje kosmosa.
Naučnici su, naime, zabrinuti zbog najava novih kresanja budžeta svemirskim agencijama i strahuju da njihov doprinos ekonomskom razvoju neće biti dovoljno priznat.
ESA procjenjuje da će račun za MSS dostići 100 milijardi evra, uključujući tekuće troškove za narednih deset godina.
MSS, čija je izgradnja kompletirana prošle godine, omogućava čitav niz istraživanja, posebno u nultnoj gravitaciji, koja su teško izvodljina na Zemlji. Zahvaljujući ovim istraživanjima razvijeni su proizvodi poput metalnih pjena, titanijum aluminida ili hladne plazme, koji unose revoluciju u raznim poljima – od industrijske proizvodnje, preko medicine do aeronautike.
Izuzetno je važno, smatraju naučnici, da društvo podrži svemirsko istraživanje i da političari i industrija shvate da prednosti koje ono pruža opravdavaju visoka ulaganja.
“Jedan od problema je taj što je ljudima teško da shvate proces kojim se znanje pretvara u proizvode koje koristimo”, kazao je u izjavi za Rojters britanski naučnik Majk Kruz sa Univerziteta u Birmingemu koji radi za ESA.
On je podsjetio da su satelitska navigacija, digitalne kamere i sićušni laser u svakom DVD plejeru proizvodi nastali zahvaljujući svemirskom istraživanju.
Kruz je rekao da je nemoguće predvidjeti koliko je nekim idejama potrebno vremena da se konkretizuju, ali da više istraživanja neminovno dovode do većeg broja novih, tehnološki naprednijih proizvoda.
Kruz je svjestan da je teško u to ubijediti vlade koje svake godine moraju da uravnotežavaju budžet, ali napominje da je alternativa daleko gora.
“Ako mislite da je znanje skupo, probajte neko vrijeme sa neznanjem”, naveo je on, prenose agencije.