BANJALUKA, Ministarstvo saobraćaja i veza Republike Srpske insistiraće na usaglašavanju svih spornih tačaka Pravilnika o uslovima za izdavanje licenci i kvalifikacionih kartica za vozače, rečeno je u resornom ministarstvu.
Iz Ministarstva kažu da je jedan od zaključaka današnjeg sastanka ministra komunikacija i transporta BiH Damira Hadžića, ministra saobraćaja i veza Republike Srpske Neđe Trninića i predstavnika federalnog ministarstva da do kraja januara bude formirana radna grupa koja bi trebalo da uradi izmjene Pravilnika.
Iz Ministarstva saobraćaja i veza Republike Srpske ističu da su više puta tražili da se sporni pravilnik stavi van snage, između ostalog, jer nije u skladu sa Zakonom o međunarodnom i međuentitetskom drumskom prevozu.
“Zakonom je propisano da međunarodni prevoz domaći prevoznik može obavljati ako posjeduje licencu za obavljanje prevoza, a propisani su i uslovi za njeno dobijanje”, navode iz Ministarstva.
Ovim zakonom, dodaju iz resornog ministarstva, nije propisana kvalifikaciona kartica vozača, koja je predviđena Pravilnikom.
Iz Ministarstva navode da Pravilnik nije provodiv, s obzirom da ne postoji ili nije u funkciji jedinstveni informacioni sistem, odnosno entitetska ministarstva nemaju pristup ovom sistemu.
“Pravilnikom je propisano da se zahtjev za izdavanje licence i izvoda licence zajedno sa dokumentacijom kojom se dokazuje ispunjavanje propisanih uslova dostavlja Ministarstvu komunikacija i transporta BiH ili nadležnim entitetskim ministarstvima ili organu Brčko distrikta”, podsjećaju iz resornog ministarstva.
Organ koji je primio zahtjev prevoznika obrađuje dostavljenu dokumentaciju i podatke unosi u bazu podataka putem jedinstvenog informacionog sistema, navode iz resornog ministarstva i dodaju da tako nije moguće postupati, jer ne postoji informacioni sistem, odnosno entitetska ministarstva nemaju pristup tom sistemu.
Osim toga, kako navode iz resornog ministarstva, Pravilnikom se osporava redovno obrazovanje za vozača motornog vozila, pa se, osim te diplome, traži i dodatno osposobljavanje, uz obrazloženje da je riječ o usklađivanju sa propisima EU, što je potpuno pogrešno.
Iz Ministarstva saobraćaja i veza Srpske ističu da je Direktiva o početnoj kvailifikaciji i periodičnoj obuci vozača donesena, budući da samo mali broj članica EU predviđa obuku vozača, dok veliki broj vozača na teritoriji EU obavlja svoje zanimanje samo na osnovu vozačke dozvole.
“S obzirom da u BiH postoji redovno obrazovanje za vozača motornog vozila i da po našim propisima vozač mora imati završenu školu vozača motornog vozila da bi se bavio tim zanimanjem, jasno je da se ova direktiva ne odnosi na vozače u BiH”, pojašnjavaju iz resornog ministarstva Republike Srpske.
Sa druge strane, u Ministarstvu komunikacija i transporta BiH prilikom izdavanja kvalifikacionih kartica za vozača traže nostrifikaciju diploma za vozače motornih vozila i upućuju stranke iz Srpske da nostrifikaciju vrše u federalnom Ministarstvu prosvjete, iako po propisima Republike Srpske diplome iz pojedinih zemalja /Srbija/ nisu potrebne.
Iz Ministarstva saobraćaja i veza Republike Srpske smatraju da, s ciljem pojednostavljenja i olakšanja poslovanja prevoznicima, entitetske licence treba da važe do isteka, te da bi se na takav način olakšalo prevoznicima i izbjegle administrativne barijere.
“Pravilnik je donesen bez usaglašavanja sa entitetskim ministarstvima”, podsjećaju iz Ministarstva saobraćaja i veza Republike Srpske i ističu da predstavnici iz Srpske koji su učestvovali u njegovoj izradi nisu dali saglasnost na tekst pravilnika. Srna