SARAJEVO – Prijedlog izmjena Zakona o porezu na dodatu vrijednost (PDV), ukoliko na sjednici Predstavničkog doma i Doma naroda bude potvrđen u formi koju usaglašava Zajednička komisija oba doma Parlamenta BiH, nameće obavezu izmjene Pravilnika o primjeni Zakona o PDV-u, obrasca PDV prijave, izmjene stopa i evidencija u vezi sa fiskalnim kasama, izmjene softvera i poreskih evidencija kod obveznika registriranih za PDV, koje nije moguće izvršiti u roku od osam dana od dana donošenja zakona, što isti čini neprovedivim, kazao je u izjavi za Fenu portparol Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH Ratko Kovačević.
Tvrdi da je provođenje izmjena zakona nemoguće bez donošenja pravilnika kojim bi, između ostalog, bilo precizno definisano koji su sve artikli oporezivi nižom stopom, kao i oni po višoj.
Nepostojanje te odredbe, pojašnjava Kovačević, dovelo bi do situacije da obveznici indirektnih poreza imaju nejasnoća i nejednako postupanje, te da im i UIO, kao organ koji je nadležan za provođenje propisa ne bi mogla dati jednoobrazan odgovor do momenta objave pravilnika.
“Samo donošenje pravilnika, kao i bilo kojeg drugog propisa koji sačinjava UIO podliježe obavezi izrade i provođenja procedure u skladu sa Jedinstvenim pravilima za izradu pravnih propisa u institucijama Bosne i Hercegovine, a što, između ostalog, podrazumijeva pribavljanje saglasnosti Upravnog odbora Uprave za indirektno oporezivanje, mišljenja Direkcije za evropske integracije i proces javnih konsultacija koji mora da traje najmanje 15 dana“, istakao je Kovačević.
Naglasio je da tek nakon okončanja navedene procedure i usvajanja pravilnika nastaje obaveza prilagođavanje računovodstvenih i softvera za podnošenje PDV prijava, fiskalnih uređaja i poslovnih evidencija koje zahtijevaju značajno vrijeme i troškove kako za UIO, tako i za obveznike indirektnih poreza.
“Imajući u vidu sve prethodno navedene neophodne radnje u vezi sa provođenjem prijedloga izmjena Zakona o PDV-u, primjena , kako smo već i ranije ukazivali bila moguća najranije u roku od šest mjeseci nakon objave izmjena zakona“, pojasnio je Kovačević.
Uvođenjem više stopa PDV-a, dodao je, gube se sve prednosti jednostopnog sistema i dobiva se administrativno komplikovan i skup sistem koji nije lako kontrolisati, a nejasno definisanje proizvoda, koji će se oporezivati po različitim stopama, otvara vrata poreskoj evaziji za sve proizvode koji nisu jednoznačno definisani, jer će ih poreski obveznici pokušati svrstati u kategoriju niže stope.
“Treba imati u vidu i činjenicu da, prema nekim istraživanjima, uvođenje niže poreske stope ne znači ujedno smanjenje socijalnih razlika jer takve snižene stope mogu donijeti dvostruko veću korist bogatima nego siromašnima, pa se na ovaj način indirektno subvencionišu bogati, jer i oni isto kao i siromašni kupuju ove proizvode, te oporezivanjem nižom stopom osim siromašnima pomaže se i građanima sa jačom ekonomskom moći“, kazao je Kovačević.
Objašnjava da je PDV je najizdašniji porez – prihod, što znači da niže stope PDV-a predstavljaju i manje prihode za državni budžet, što bi zahtijevalo nadoknadu gubitka iz drugih izvora, a što druge države koje uvode nižu stopu PDV nadoknađuju povećanjem ostalih poreza, na primjer povećanjem standardne stope PDV-a. U tom slučaju bi, dodao je, povećanje standardne stope moglo dovesti do još većeg nezadovoljstva, jer se ona primjenjuje na najveći broj proizvoda, odnosno ima najširu poresku bazu.
“Može se zaključiti da uvođenje diferenciranih stopa PDV-a neće značajno pomoći potrošačima sa nižim dohotkom, a s druge strane gubitak prihoda po budžete svih nivoa je neminovan, jer je jasno da će uvođenjem niže stope PDV-a, država izgubiti značajan dio prihoda od PDV-a koji su joj neophodni za postizanje svih svojih ciljeva“, izjavio je Kovačević za Fenu. Fena