BANJALUKA, “Željeznice RS” planiraju do 2015. godine da smanje broj zaposlenih za 852, a u ovom preduzeću tvrde da su otkazi krajnja opcija, te da bi značajan broj ovih radnika trebalo da bude zaposlen u preduzećima koja će biti formirana unutar ŽRS.
U planu restrukturisanja “Željeznica RS” koji je u posjedu “Glasa Srpske” navodi se da ŽRS kao održiv sistem mogu da posluju sa maksimalno 2.650 radnika. Ovo preduzeće trenutno zapošljava 3.456 radnika.
Smanjenjem broja radnika, troškovi plata i toplog obroka bi 2015. godine bili manji za 12,8 miliona KM.
Planom restrukturisanja predviđeno je da se broj zaposlenih u ŽRS u ovoj godini smanji za 513, u idućoj godini za još 168 radnika, dok bi u 2015. godini ukupan broj zaposlenih trebalo da bude manji za 852 radnika u odnosu na oktobar 2012. godine.
U planu se navodi da bi se pitanja kvalifikacione strukture, te potrebnog broja radnika riješila kroz prekvalifikaciju postojećeg kadra, preraspoređivanje radnika u druge organizacione dijelove firme ili zapošljavanje novih radnika.
– Radnicima koji žele da ostanu u okviru ŽRS, a nemaju kvalifikaciju potrebnu za poslove na koje su trenutno raspoređeni, bila bi ponuđena mogućnost i za raspoređivanje na druge poslove, uključujući i poslove za koje se traži niži stepen stručne spreme. Troškovi prekvalifikacije za jednog radnika, četvrti stepen stručne spreme, iznosili bi oko 2.000 KM. ŽRS su Područnoj privrednoj komori Banjaluka dostavile potrebu za prekvalifikacijom 128 radnika koji su u radnom odnosu na neodređeno vrijeme – navodi se u planu.
Pitanje radnika za koje ne bude mjesta u okviru novog restrukturisanog sistema rješavaće se penzionisanjem, ali i otpuštanjem.
U ŽRS tvrde da će se otpuštati isključivo radnici za koje ne bude postojala mogućnost bilo kakvog drugog načina rješavanja njihovog statusa.
– Imajući u vidu da je ovaj način za preduzeće najnepovoljniji, posebno za višak radnika sa dužim radnim stažom, zbog značajnih iznosa koje je neophodno obezbijediti za otpremnine, ŽRS će na ovaj način prije svega rješavati radnike sa stažom do deset godina – ističe se u planu.
Predsjednik NO “Željeznica RS” Borislav Stevanović kaže da će se na otpuštanje ići tek nakon što se iscrpe sve druge mogućnosti.
– ŽRS trenutno nedostaje direktnih izvršilaca, dok u ekonomskim i pravnim poslovima ima viška radnika – rekao je Stevanović.
Plan restrukturisanja predviđa i prodaju i odvajanje dijelova ŽRS, a odnosi se na eventualno izdvajanje radionica za održavanje šinskih vozila iz sistema.
– Postupak izdvajanja bio bi sproveden u skladu sa Zakonom o javno-privatnom partnerstvu, za šta postoje zainteresovani inostrani partneri. Na ovaj način bilo bi osnovano i posebno preduzeće koje bi se bavilo pitanjem održavanja šinskih vozila, proizvodnje i rekonstrukcije. ŽRS bi uložile određena sredstva u imovinu, a tu bi bio raspoređen i određen broj radnika, do 450 – ističe se u planu.
Predviđeno je i finansijsko restrukturisanje, koje podrazumijeva proces pretvaranja duga prema Vladi RS u akcije, nastalog po osnovu otplate ino-kredita koje koriste ŽRS, kao i pretvaranje obaveza za poreze i doprinose koje bi takođe bile pretvorene u akcije društva, a ŽRS bi od tog trenutka redovno izmirivale te obaveze.
– Ukoliko se realizuje proces dokapitalizacije ŽRS, došlo bi do promjene strukture pasive. Smanjenje finansijskih rashoda samo u periodu restrukturisanja od 2013. do 2015. godine iznosilo bi oko 47 miliona KM – dodaje se u planu.
Efekat smanjenja radne snage
PLAN 2013. god. 2014. god. 2015. god.
– Smanjenje broja 513 671 852
zaposlenih
u odnosu na 15.10.2012.
– Smanjenje troškova 8.000.000 10.000.000 12.800.000
plata i toplog
obroka (u KM)
Akumulirani gubitak
Ukupan kapital “Željeznica RS” na kraju prošle godine iznosio je 341,4 miliona maraka, dok je akumulirani gubitak dostigao 207,8 miliona KM, navodi se u skraćenom finansijskom izvještaju ovog preduzeća koji je objavljen na njihovom sajtu.
– Poslovni gubitak ovog preduzeća u 2012. godini bio je 10,9 miliona KM – navodi se u izvještaju ŽRS. Glas Srpske