BANJALUKA, Zbog krize na granici između Srbije i Hrvatske i otežanog prometa robe posljedice će trpjeti i BiH, a ukoliko se ovakva situacija nastavi i u narednom periodu, šteta bi mogla da bude velike, kako po privredu, tako i po potrošače, koji bi zbog veće cijene transporta proizvode plaćali skuplje.
“Kolika je šteta u ovom trenutku, ne možemo da kažemo, ali sigurno je da će je biti”, rekao je Mirko Šarović, ministar spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH.
Poskupljenje prevoza, a samim tim i veće cijene proizvoda, kašnjenje u isporuci robe i sirovina, zbog čega bi moglo doći do problema u proizvodnji u suštini su i najveći problemi po BiH njenu privredu i potrošače, međutim i gužve na granicama i teretni saobraćaj kroz BiH probleme bi mogli zadati Upravi za indirektno oporezivanje BiH, Graničnoj policiji i Kancelariji za veterinarstvo BiH.
“Pojačan je promet u teretnom saobraćaju zbog velikog priliva tereta sa hrvatske granice koji se usmjerava na Raču, a onda s Rače na neki od graničnih prelaza Brod, Orašje, Gradiška. Poseban problem je s kamionima koji dolaze iz Turske, s obzirom na to da nisu bili najavljeni na ovoj ruti”, rekao je Šarović.
Kako najavljuju nadležni u BiH, prije svega UIO, Granična policija i Kancelarija za veterinarstvo, zasad se odgovara zadatku, a po potrebi biće uvedena još jedna smjena.
“Dakle, s naše strane granice stanje nije alarmantno, a sa srbijanske strane postoje veće gužve i kolone, što je razumljivo. Apel naših graničnih službi je da se pokuša dio tereta planski preusmjeriti na druge prelaze – Pavlovića most, Šepak, Karakaj“, istakao je Šarović.
Ono o čemu se slažu svi u BiH jeste da će posljedice “trgovinskog rata” Srbije i Hrvatske osjećati cijeli region i to prvenstveno iz razloga što će značajno poskupiti prevoz robe, koji će na kraju platiti potrošači.
Milorad Dodik, predsjednik RS, rekao je da je hrvatska blokada teretnog saobraćaja kršenje svih relevantnih međunarodnih sporazuma te da je to potpuno bespotrebno urađeno.
“Neprihvatljivo je da Hrvatska na taj način utiče na robnu razmjenu i privredne aktivnosti u regionu”, rekao je, dodajući da RS trpi ogromnu štetu.
Nemanja Vasić, predsjednik Spoljnotrgovinske komore BiH, kaže da trenutno značajne štete po privredu BiH nema, ali ukoliko ova situacija potraje, moglo bi biti značajnijih posljedica jer region se ne može posmatrati odvojeno.
“Ukoliko blokada potraje, reflektovaće se na poskupljenje robe, koja će u BiH dolaziti alternativnim zaobilaznicama i dužim pravcima”, rekao Vasić.
On naglašava da veliki problemi mogu nastati ukoliko proizvodni pogoni u BiH koji koriste sirovine iz susjednih država na vrijeme ne dobiju repromaterijal, jer u tom slučaju proizvodnja bi morala biti obustavljena, što može prouzrokovati ogromnu štetu.
“Ako se to pitanje riješi u narednih dva ili tri dana, ne bi trebalo biti nikakvih posljedica, a ukoliko to potraje, mogu nastati ozbiljni problemi i po BiH”, rekao je Saša Trivić, zamjenik predsjednika Unije udruženja poslodavaca RS, koji naglašava da će u slučaju nastavka blokade granice Srbije i Hrvatske većina firmi tražiti alternativne pravce i svoje transporte usmjeriti na druge, dalje rute, što može prouzrokovati velike probleme po proizvođače kvarljive robe, posebno one koji rade s mliječnim proizvodima.
Predstavnici Udruženja za unutrašnji i međunarodni transport RS u razgovoru s ministrom saobraćaja i veza Neđom Trninićem izrazili su zabrinutost zbog dešavanja u okruženju i blokiranja graničnih prelaza. Oni su pozvali nadležne organe, prije svega Graničnu policiju i carinu, da organizuju rad na način da se poveća propusna moć na graničnim prelazima.
Rača najopterećeniji prelaz
U Upravi za indirektno oporezivanje BiH kažu da su najopterećeniji granični prelazi Rača, Šamac, Brod i Gradiška posebno zato što, pored kamiona koji voze teret u BiH i van BiH, postoji priliv kamiona koji samo prolaze kroz BiH, jer ne mogu preći granicu između Srbije i Hrvatske.
“S obzirom na to da se za tranzit robe kroz BiH mora dati bankarska garancija od strane špeditera u BiH, službenici UIO ubrzali su razduženje bankarskih garancija kada roba istupi iz BiH kako bi se garancija što prije oslobodila i kako bi špediterske kuće koje imaju ograničene bankarske garancije mogle što prije uzeti novog klijenta“, rekli su u UIO.
Ratko Kovačević, načelnik Odjeljenja za komunikacije u UIO, rekao je da je direktor UIO već kontaktirao s predsjedavajućim Savjeta ministara BiH i direktorom Granične policije BiH te da je zaključeno da će UIO, ukoliko to bude potrebno, osigurati rad pojedinih carinskih ispostava i u noćnoj smjeni.
“Ukoliko bude postojala potreba za tim, rad UIO u noćnoj smjeni moraće pratiti i nadležne inspekcijske službe koje vrše kontrolu kvaliteta roba. Odluka o tome biće donesena u slučaju da u narednom periodu bude još više pojačan priliv teretnih motornih vozila u BiH”, rekao je Kovačević. Nezavisne novine