SARAJEVO – Spoljnotrgovinska komora BiH će u prvoj polovini marta početi sa izdavanjem elektronske carinske tranzitne deklaracije (T-obrazac), koja omogućava brži, jednostavniji, bezbjedniji i jeftiniji transport robe od polazne do odredišne carinske kancelarije, kroz zemlje EU /osim Andore i San Marina/, te Švajcarsku, Norvešku, Island, Srbiju, Crnu Goru, Makedoniju i Tursku.
Rukovodilac TIR odjeljenja u Spoljnotrgovinskoj komori BiH Kristina Ćosić rekla je Srni da Komora, uvođenjem ove usluge, želi da omogući prevoznicima u BiH da na lakši i povoljniji način dođu do ovog bespapirnog dokumenta, koji već koriste nakon izlaska iz BiH pri prevozu robe kroz navedene zemlje.
Ona je istakla da se korištenjem T-obrasca značajno smanjuje i broj carinskih barijera između privrednika i njihovih trgovinskih partnera.
“T-obrazac niko u BiH ne izdaje, već ga prevoznici uzimaju od stranih špedicija i firmi, na granicama susjednih zemalja, koje su ranije počele sa njegovim izdavanjem“, napomenula je Ćosićeva.
Prema njenim riječima, obrasce koje bude izdala Spoljnotrgovinska komora BiH prevoznici će moći da koriste kada izađu iz BiH, ali je prednost što će imati odgođeno plaćanje za njihovo izdavanje.
Ona je pojasnila da, nakon izdavanja T-obrasca, Komora unosi podatke o prevozničkoj firmi u aplikaciju, odnosno “TranzitNet” platformu – višejezičku, mrežno zasnovanu platformu koja bilježi, kontroliše i nadgleda tranzitne deklaracije, a kojom upravlja švajcarska kompanija “SGS”, sa čijim ovlaštenim predstavnikom u Makedoniji je Spoljnotrgovinska komora potpisala sporazum.
Prema riječima Ćosićeve, deklaracija koja je unesena u ovu internet platformu omogućava da se isprati cijeli tok transporta, pri čemu se u svakom trenutku zna gdje se roba nalazi.
“Osim navedenih prednosti koje se odnose na uštedu novca i vremena, jer se kamioni ne zadržavaju na graničnim prelazima, ni carinskim ispostavama, u prilog T-obrascu idu i činjenice da se sva komunikacija odvija elektronski, bez dolaska prevoznika na mjesto izdavanja elektronskog dokumenta“, istakla je Ćosićeva, dodavši da prevozniku nije potrebna nikakva garancija za ulazak u sistem.
Ona je dodala da su, korištenjem ovog tranzitnog obrasca, greške vozača i carinika gotovo isključene, a ne izdaje se nikakav povratni dokument, koji omogućava početak narednog prevoza.
Ćosićeva je naglasila da se u BiH ne mogu implementirati sve prednosti T-obrasca, jer u zemlji još nije uspostavljen “Novi kompjuterizovani tranzitni sistem” /NCTS/ koji je u nadležnosti Uprave za indirektno oporezivanje /UIO/ BiH.
Iz UIO rečeno je Srni da je početak primjene NCTS-a povezan sa početkom primjene novog Zakona o carinskoj politici u BiH.
“Prema sadašnjoj situaciji, primjena novog Zakona o carinskoj politici u BiH trebalo bi da počne 1. avgusta“, ističu iz Uprave.
Iz UIO-a napominju da primjena Zakona o carinskoj politici u BiH podrazumijeva “carinu bez papira”, što znači da bi do pomenutog datuma morao biti operativan digitalni potpis u BiH, kako bi svi carinski dokumenti koji postoje u carinskim postupcima imali i pravnu snagu.
“NCTS postoji u svim zemljama članicama EU, ali i u drugim zemljama koje su potpisnice Konvencije o NCTS-u. Novi transportni sistem svakako će donijeti mnoge prednosti i privredi u BiH, posebno u smislu pojednostavljenja carinskih procedura na granicama, a samim tim doprinijeti i bržem stizanju robe od početne do odredišne tačke“, ističu iz UIO BiH. Srna