BANJALUKA – Direktor Banjalučke berze (BLSE) Milan Božić rekao je da nije uočena smanjena aktivnost na berzi zbog pandemije virusa korona, te apelovao na građane koji žele da kupuju ili prodaju hartije od vrijednosti da naloge brokerskim kućama daju online, a na emitente da redovno objavljuju informacije koje su značajne za investitore.
Berza: Radimo od kuće, minimalan broj radnika u kancelariji
Božić je za CAPITAL rekao da su preduzete sve neophodne mjere za nesmetano poslovanje u skladu sa preporukama nadležnih institucija.
„Banjalučka berza ima razvijene informacione sisteme koji omogućavaju radnicima da obavljaju redovne aktivnosti od kuće. Broj radnika koji imaju obavezu dolaska u poslovne prostorije je sveden na minimum. Vodili smo računa da na posao ne dolaze radnici koji mogu biti više ugroženi infekcijom, kao i oni čiji članovi domaćinstva mogu biti ugroženi. Naložene su i dodatne mjere dezinfekcije“, kazao je Božić.
On je apelovao na građane koji žele da kupuju ili prodaju hartije od vrijednosti da koriste mobilne i internet aplikacije (mTrader ili eTrader) ili elektronsku poštu za davanje naloga brokerskim kućama.
„Posebno apelujemo na investitore da svoje odluke donose razumno, jer će se postojeće stanje stabilizovati ako se svi budemo odgovorno ponašali. Na primjeru Kine možemo vidjeti da se značajni rezultati mogu postići u kratkom periodu. Važno je da i emitenti nastave redovno objavljivati informacije koje su značajne za investitore kako bi se investicione oduke donosile na osnovu pouzdanih informacija“, istakao je Božić.
Dodao je da je dobra vijest za privrednike da će se multilateralne kompenzacije nesmetano odvijati prema planiranom rasporedu, jer je velika većina učesnika obezbjedila elektronsku komunikaciju sa berzom.
„Nadamo se da će se uskoro ovom sistemu prilključiti i Uprava za indirektno oporezivanje, čime bi se značajno olakašalo poslovanje privrednicima koji su najviše pogođeni trenutnom situacijom“, kazao je Božić.
On je istakao da proteklih dana nije uočena smanjena sktivnost na Banjalučkoj berzi.
„Ukupan promet se nije znatnije promijenio u odnosu na prva dva mjeseca ove godine. U narednim danima moguće je da će mjere koje su usmjerene na smanjenje kretanja i izbjegavanja kontakata dovesti do određenom pada prometa i cijena, ali to ne bi trebalo da dugoročno odredi trendove na tržištu kapitala“, zaključio je Božić.
PREF: Rad od kuće i blagovremeno obavljanje zadataka
Direktor Društva za upravljanje Penzijskim rezervnim fondom (PREF) Miloš Grujić rekao je da je Uprava te institucije donijela odluku o utvrđivanju procesa rada kojom je definisan rad od kuće.
„Ako bude potrebno neposredni rukovodilac, odnosno izvršni direktor ili direktor će zvati zaposlene i kontaktirati ih email-om. Da bi se zadaci blagovremeno obavljali potrebno je da svi zaposleni osiguraju internet vezu i da budu dostupni na telefon“, naveo je Grujić.
Dodao je da su angažovali firmu koja je sprovela sve mjere za dezinfekciju radnog prostora, te da su edukovali radnike o mjerama prevencije širenja virusa.
Brokeri poslovanje obavljaju elektronski
Direktor „Euro-brokera“ Boris Majstorović rekao je da ta brokerska kuća radi punim kapacitetom uz sprovedene mjere dezinfekcije prostorija i opreme za rad.
„Uskratili smo klijentima lični kontakt, ne primamo stranke u sjedište, komunikaciju vršimo elektronskim putem i zakon nam dozvoljava izdavanje naloga elektronskim putem“, rekao je Majstorović i dodao da je primjetan manji obim trgovanja na svim berzama, pa i na domaćoj.
„Kod nas za sada nema velikih oscilacija cijena, za razliku od regiona i svijeta gdje je značajan pad na berzama i cijena i indexa“, kazao je Majstorović.
Direktor „Advantis brokera“ Branko Kecman rekao je da osoblje ove brokerske kuće radi od kuće.
„Očekujemo manje aktivnosti na tržištu kapitala, a to je sve u skladu sa trenutnom situacijom. Nema dratičnih poremećaja, ali posljedica će biti kao i na sve. Klijenti mogu da dobiju sve usluge elektronski kako bi smanjili direktne kontakte“, istakao je Kecman.
I revizorske kuće prilagodile poslovanje
Među onima koji su svoje poslovanje prilagodili trenutnoj pandemiji virusa korona je i revizorska kuća „Grant Thornton“.
„Zbog pojave virusa korona utvrđuje se rad zaposlenih van poslovnih prostorija, odnosno rad od kuće, prvenstveno radi zaštite zdravlja zaposlenih, članova njihovih porodica i klijenata, a u skladu sa uputstvima izdatim od strane nadležnih organa“, navedeno je u Odluci donesenoj u toj revizorskoj kući.
Oni su klijentima poručili da svu dokumentaciju koja je neophodna za izvršenje revizije finansijskih izvještaja u zadatim rokovima dostavljaju elektronski.
CAPITAL: Svjetlana Šurlan
3 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Ukratko: presipanje iz supljeg u prazno, dolazili na posao ili radili od kuce – nista novo u RS…
Kakvi genijalci…
Pa BLSE se jos nije oporavila ni od krize iz 2008. Kakvo crno tržište kapitala koje faktički ne postoji.