ZVORNIK, Ministarstvo finansija Republike Srpske /RS/ radi na uvođenju trezorskog poslovanja i za preostale 24 lokalne zajednice u RS koje još nisu obuhvaćene ovim projektom, izjavila je danas načelnik Računovodstva trezora RS Gina Grubišić.
Prema njenim riječima, Odjeljenje za informacione tehnologije resornog ministarstva u potpunosti je razradilo plan aktivnosti na primjeni ovog projekta za te opštine.
Za Grad Banjaluku i još 12 opština RS trezorsko poslovanje uvedeno je od 2002. godine, za neke lokalne zajednice od 2004., a za pojedine od početka ove godine.
Govoreći na okruglom stolu “Finansiranje jedinica lokalne samouprave” održanom danas u Zvorniku, Grubešićeva je istakla da projekat primjene uvođenja sistema trezorskog poslovanja u RS nalazi svoju osnovu u Memorandumu o ekonomskim politikama Međunarodnog monetarnog fonda čiji je cilj bolje upravljanje javnim sredstvima.
Ona je istakla da se uvođenje sistema trezorskog poslovanja ostvaruju veoma značajni ciljevi, od kojih je osnovni da obaveze prema budžetskim korisnicima ne budu veće od iznosa koji je predviđen budžetom za određenu fiskalnu godinu.
“Lokalne zajednice treba da se ponašaju veoma racionalno i štedljivo u pogledu čuvanja javnih sredstava, odnosno sredstava poreskih obveznika” , rekla je ona.
Prema njenim riječima, kada se govori o čuvanju javnih sredstava mora se poći od ulaza sredstava u opštinu od takozvanih šalter sala, pa sve do skupštinskih odluka kojima se usvajaju izvještaji o izvršenju budžeta za određenu godinu.
Ona je govorila o realnom budžetiranju u lokalnim zajednicama, adekvatnom računovodstvenom evidentiranju i blagovremenom i pravovremenom finsnijskom izvještavanju.
Generalni sekretar Saveza opština i gradova RS Brano Jovičić naglasio je da se ukazala potreba da se, prije nego što lokalne zajednice uđu u proces donošenja budžeta za narednu godinu, održi nekoliko serija predavanja i praktičnih primjera donošenja i trošenja budžetskih sredstava.
“Želimo da otkrijemo sve aspekte i probleme koje lokalne zajednice imaju kod donošenja budžeta”, rekao je Jovičić i naglasio da se na ovim sesijama želi pokazati zašto dolazi do negativnih izvještaja Glavne službe za reviziju RS kada je riječu o budžetskom poslovanju u lokalnim zajednicama.
On je rekao da je od 42 revizorska izvještaja, 27 bilo negativno, 13 “sa zadrškom”, dok su ostale pozitivno poslovale.
“Pozvali smo i Glavnu službu za reviziju da kažu u čemu je problem, jer je očito da je problem negdje drugdje, a ne u negativnom izvještaju opština”, rekao je Jovičić i dodao da ima primjera da lokalne zajednice nisu knjižile imovinu na pravilan način, zbog čega su dobile negativan izvještaj.
“Postavlja se, između ostalih pitanje, kako knjižiti i procijeniti imovinu groblja koje je u vlasništvu lokalne zajednice”, zapitao je Jovičić i dodao da se na praktičnim primjerima žele otkriti svi aspekti donošenja i trošenja budžeta, kao i da se ubiru i oni prihodi koje sada lokalne zajednice ne ubiru, a nadležne su za to.
Na okruglom stolu govorio je predstavnik Glavne službe za reviziju RS Duško Pejović na temu “Iskustva Glavne službe za reviziju pri provođenju finansijske revizije u jediniciama lokalne samouprave”, kao i finansijski savjetnik Saveza opština i gradova RS Željko Račić.
Glavni revizor javnog sektora RS Boško Čeko zbog spriječenosti nije prisustvoao ovom okruglom stolu.
Okruglom stolu prisustvovali su načelnici opština i načelnici odjeljenja finasija iz 22 opštine iz srednjeg dijela RS od Šamca do Šekovića.