BANJALUKA, Bez izuzetka, svakog mjeseca u prvih pola godine promet u maloprodajnim radnjama u RS u končnici je bilježio drastičan pad.
Da su rezovi koje građani prave na svakodnevnoj potrošnji sve prisutniji, ukazuje poređenje statističkih podataka, prema kojima je samo ovogodišnji junski promet u maloprodaji bio manji za 9,7 odsto u odnosu na isti mjesec prošle godine. Junski promet je pao za 11,4 odsto, dok se majski srozao za čak 15,3 odsto.
Prosta poređenja ukazuju i na to da je promet sve mršaviji u svim oblastima, tako je kod radnji koje prodaju hranu, piće i duvanske proizvode julski promet bio manji za 4,4 odsto, dok je zbirni promet u svim nespecijalizovanim radnjama pao za 13,7 odsto.
Iz Udruženja za zaštitu potrošača ovaj trend objašnjavaju time da se građani zbog nedostatka novca s jedne strane trude da kupuju samo osnovne namirnice, dok se sa druge strane bilježi osjetno povećanje cijena kojima trgovci pokušavaju da nadomjeste sve mršavije promete u svojim radnjama.
Murisa Marić, predsjednica Udruženja za zaštitu potrošača “Don”, kaže da su u proteklih nekoliko mjeseci cijene značajnog broja proizvoda iz oblasti široke potrošnje porasle za 10 ili 20 feninga.
“Potrošači to povećanje mogu osjetiti onda kada kupuju veću količinu proizvoda odjednom“, kaže Marićeva.
Ona je istakla da su poskupljenja “jasno kucnula” na vrata maloprodajnih radnji i da će sasvim sigurno napraviti novi udar na džep potrošača.
“Prometi u maloprodaji će biti povećani na jesen, kada roditelji šalju djecu u školu. Ipak, i u tom periodu se na roditeljskoj potrošnji vidi da oni insistiraju na tome da kupe samo osnovno u svim stavkama“, kaže Marićeva.
Pored ovoga, ona je istakla kako uz blago povećanje cijena od strane trgovaca na leđima potrošača svoju novu kalkulaciju u velikoj mjeri prave i proizvođači.
“U velikom broju fabrika donijeli su odluku da smanje gramažu proizvoda kako bi ukalkulisali nove troškove sirovina. Tako je danas svima više nego poznato da je veoma teško u prodavnici naći onu nekadašnju čokoladu od 100 grama. Mislim da su jedini proizvodi kojima dosad još nije umanjena težina osnovnog pakovanja od kilogram brašna i ulja“, konstatovala je Marićeva.
Saša Grabovac, izvršni direktor Udruženja ekonomista – SWOT, komentarišući činjenicu da su ostvareni prometi u maloprodaji sve mršaviji, konstatovao je da je to očit pokazatelj sve nižeg standarda građana.
“Opet, sasvim je sigurno da će dosta onih građana koji su poplavljeni napraviti još značajniji rez na ranijim troškovima za luksuz, ali i stavki koje su davali za svakodnevnu upotrebu, kako bi sada kupovali građevinski materijal i obnavljali kuće. U okolnostima koje su ih zadesile ne preostaje im ništa da troše u maloprodaji”, kaže Grabovac. Nezavisne novine