BEOGRAD, Odjavljivanje sa sistema centralnog grijanja u Srbiji za mnoga domaćinstva je – neizvodljivo.
Dok vlasnici kuća, uz podnošenje zahtjeva i plaćanja taksi, tek nešto lakše mogu da isključe svoje radijatore, gazdama stanova potrebne su još i komplikovane tehničke mogućnosti i saglasnost cijele zgrade.
Zbog poskupljenja mazuta i gasa, cijena grijanja iz toplana u većini gradova Srbije povećana je ove zime za sedam do deset odsto. Zato mnoga domaćinstva računaju da bi zagrijevanje kuća i stanova plaćali manje da se griju na struju, drva ili ugalj, nego preko daljinskih sistema. Ali najveći problem imaju vlasnici stanova, jer za njih je isključenje često – nemoguće.
Kako objašnjavaju u „Beogradskim elektranama“, poslije podnijetog zahtjeva, njihove stručne službe procjenjuju da li ima tehničkih mogućnosti za isključenje, a da se pritom ne ugrozi snabdijevanje ostalih korisnika. Ako šansa postoji, ekipe izlaze na teren i podnosioca zahtjeva isključuju sa mreže.
– Tehničke mogućnosti podrazumijevaju da postoji zajednička stepenišna vertikala na koju je svaki stan pojedinačno priključen – kažu u ovom preduzeću. – Tada je moguće isključiti stan, ako su se pritom saglasili Skupština stanara i vlasnici okolnih stanova. Ako vertikale prolaze kroz stambene jedinice, a ne postoji mogućnost premještanja, jer toplotom snabdijevaju ostale stanove, tada nema mogućnosti za isključenje. Ova usluga se, kao i ponovno priključenje, plaća po obračunu.
Prema analizi „Beogradskih elektrana“, zahtjeve za isključenje najčešće podnose vlasnici poslovnog prostora, kada ne koriste lokal i nemaju zakupce, dok gazdi stanova ima znatno manje.
U užičkoj „Toploti“, koja grije oko 6.000 domaćinstava i preduzeća, navode da korisnici koji žive u kućama mogu bez problema da se odjave sa sistema centralnog grijanja.
– U zgradama je to takođe moguće, uz saglasnost ostalih stanara – kaže Zoran Šibalić, direktor „Toplote“. – Saglasnost je potrebna, jer još uvijek nemamo sistem naplate po utrošku energije za svaki stan.
Niška „Gradska toplana“, takođe, isključuje korisnike samo ako imaju ranije rješenje o odobrenju za priključak, ispunjavaju tehničke mogućnosti i pribave pisanu saglasnost svih stanara zgrade.
Neplaćanje obaveza
Teška procedura za odjavljivanje korisnika predstavalja problem i za same toplane. Jer, domaćinstva ili preduzeća koja ne plaćaju račune ne mogu da isključe sa distributivne mreže. Novosti