BANGKOK, Različite pogodnosti koje je ponudila tajlandska vlada kako bi ohrabrila proizvođače da izrađuju automobile manje potrošnje goriva i “eko vozila” podstakle su ulaganja i počele da mjenjaju navike vozača, procjenjuju stručnjaci.
Poreske olakšice proizvođačima i kupcima automobila uvedene su prošle godine zbog straha vlade u Bangkoku da pozicija Tajlanda kao najvećeg proizvođača lakih dostavnih vozila na svijetu možda neće biti dovoljna da garantuje budućnost domaće auto industrije.
Tajland svake godine izbaci na tržište oko 900.000 manjih kamiona od jedne tone, što je tri četvrtine ukupne svjetske proizvodnje.
Ali, zbog skoka cijene nafte i borbe protiv emisije štetnih gasova, vlada se zabrinula da će globalno tržište kamiona velike potrošnje goriva oslabiti, pošto se proizvođači okreću ka štedljivijim vozilima.
Zbog toga je Tajland prošle godine objavio različite pogodnosti kako bi ohrabrio proizvođače da izrađuju “eko automobile” koji će ispunjavati najviše evropske standarde u emisiji otrovnih gasova i koji će koristiti gorivo s 20 procenata etanola.
Porezi na manje automobile takođe su smanjeni od 1. januara, što je doprinjelo naglom povećanju prodaje u prva dva mjeseca ove godine.
“Oni vozači koji namjeravaju da kupe prvo vozilo, posebno motociklisti koji žele da postavu vlasnici automobila, veliku pažnju posvećuju upravo cijeni vozila”, izjavio je zvanični predstavnik Kluba tajlanskih proizvođača automobila Surapong Paisitpatnapong.
“Ulaganja u ekološki prihvatljive automobile pomoći će rast tog novog segmenta domaćeg auto tržišta i istovremeno povećati izvoz,” kazao je on.
Sedam auto-kompanija, među kojima japanska “Tojota”, njemački “Folksvagen” i indijska “Tata”, već je predložilo projekte za izradu ekoloških vozila odboru tajlandskih investitora. Četiri od tih projekata su odobrena, rekao je Surapong.
“Honda” planira da uloži 6,7 milijardi bata (213 miliona dolara) u proizvodnju “eko-kola”, a u Tajlandu će proizvoditi i motore i rezervne djelove. U novoj fabrici će se izrađivati 120.000 jedinica godišnje, od čega će skoro polovina biti namjenjena drugim azijskim i evropskom tržištu.
“Suzuki” je najavio da će potošiti 9,5 milijardi bata na podizanje nove fabrike u centralnom Tajlandu, u kojoj će posao naći 1.200 radnika i u kojoj će se montirati 138.000 vozila godišnje. Oko 80 odsto proizvodnje biće namenjeno izvozu.
“Nisan” je objavio 4,55 milijardi bata vrijednu investiciju za proizvodnju 120.000 vozila godišnje, takođe namjenjenih uglavnom izvozu.
Prema paketu mjera koje je usvojila vlada u Bangkoku, kompanije ne moraju da plaćaju porez na prihod u periodu od osam godina, a biće oslobođeni i plaćanja dažbina za uvezene mašine.
Većina prijedloga usmjerena je ka tome da se proizvode kola za izvoz, koji je povećan 43 odsto u prva dva mjeseca 2008, u odnosu na isti prošlogodišnji period.
Vlada istovremeno podstiče i domaću potražnju za vozilima manje potrošnje goriva, smanjivanjem akciza i poreza na 17, sa nekadašnjih između 30 do 50 procenata.
To je takođe doprinjelo povećanju prodaje manjih automobila u zemlji koja ima dugu tradiciju nabavke prostranijih automobila i sportsko-terenskih vozila.
“Eko vozila postaće pravi hit na tajlandskom tržištu automobila. Niža cijena tih mini automobila, uporedo s rastom cijene goriva, značajno će povećati njihovu potražnju”, smatra “Nisanov” diler u Bangkoku Nongnapat Vilepana, dok analitičari naglašavaju da će veća ulaganja automobilskih kompanija takođe doprinjeti bržem privrednom razvoju zemlje i podstaći otvaranje novih radnih mjesta.