LUKAVAC, BANJALUKA, Fabrika za proizvodnju anhidrida maleinske kiseline u sklopu “Global Ispat koksne industrije Lukavac” GIKIL juče je ugasila proizvodnju i ostavila bez posla stotinak radnika zbog nedostatka sirovina koje se dopremaju željeznicom.
To je prvi veliki industrijski kolaps u BiH direktno prouzrokovan štrajkom radnika “Željeznica RS” (ŽRS), koji su šest dana potpuno obustavili pružni prevoz, a od utorka saobraćaju po strogom minimumu, jer velika većina mašinovođa i dalje odbija da uđe u lokomotive.
U GIKIL-u su potvrdili “Nezavisnim” da će, ukoliko ne bude propuštena kompozicija sa sirovinama koja stoji u Zvorniku, biti prinuđeni da danas obustave i rad Fabrike za proizvodnju vještačkih đubriva.
“Baš u vrijeme kada su naša vještačka đubriva napravila prodor na tržište i pokrila prostor koji su donedavno popunjavala đubriva iz uvoza, dovedeni smo pred gašenje”, upozorio je Faik Buševac, zamjenik direktora GIKIL-a.
Članovi Samostalnog sindikata mašinovođa i Sindikata infrastrukture iz Doboja juče su u tom gradu nastavili sa obustavom rada i okupljanjem ispred zgrade Sekcije za vuču vozova. Oni ne prihvataju dogovor koji su s Vladom postigla ostala četiri sindikata u preduzeću.
Dozu optimizma ulijeva informacija da je Vlada RS danas za ŽRS uplatila pet miliona KM, za dva regresa i topli obrok radnicima. U nastavku pregovora zvaničnika Vlade, Štrajkačkog odbora ŽRS i Uprave preduzeća formulisan je sporazum o prekidu štrajka, koji treba da bude potpisan u petak.
“U ovom sporazumu za radnike je najbitnija garancija za punu platu u narednom periodu i isplatu regresa i toplog obroka, koja se desila danas”, izjavio je Zlatko Marin, predsjednik Štrajkačkog odbora ŽRS.
Na pitanje da li uplata pet miliona KM može da primiri pobunjene sindikate mašinovođa i infrastrukture da prekinu štrajk, Marin je rekao da mu to nije poznato, ali da oni ne mogu da se vrate u pregovore sa rukovodstvom koje ih predstavlja. Govoreći o isplatama zaostalih plata u iznosu većem od 22 miliona KM, Marin je rekao da je na sastanku dogovoreno da bi najjednostavnije rješenje bilo da ŽRS za potrebe isplate podignu kredit od 30 miliona KM.
Uprava ŽRS je još jednom pozvala sve koji ne poštuju minimum procesa rada da preispitaju odluke kojima nanose štete preduzeću i stavove koji nisu u skladu sa zakonom.
Svih šest sindikata ŽRS stupilo je 3. juna u štrajk zbog toga što je Uprava preduzeća prekršila raniji sporazum o dinamici isplate zaostalih plata, da bi 8. juna potpuno obustavili prevoz zbog pokrenutih disciplinskih prijava od strane rukovodstva ŽRS protiv nekoliko radnika.
Lupana lokomotiva, mašinovođa povrijeđen
Lokomotivu, koja je na stanici u Doboju čekala kompoziciju putničkog voza za Novi Grad, u utorak, nešto prije ponoći, napalo je petnaestak radnika lupajući po mašini i uzvikujući razne prijetnje.
U dobojskoj policiji naveli su da se iz te grupe izdvojila jedna osoba, popela se na platformu lokomotive i oštetila retrovizor. Ogrebotinu na ruci zadobio je mašinovođa Jelenko Kartalović iz prijedorskog željezničkog čvora, koji je odbio pomoć policije da ga odveze do doma zdravlja.
Simo Cvjetković, predsjednik Samostalnog sindikata mašinovođa u ŽRS odbacio je bilo kakvu umiješanost predstavnika te sindikalne organizacije u ovaj incident i tvrdi da je sve “smišljeno od Uprave preduzeća”. Nezavisne novine
2 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Ma dajte molim vas, pa zbog ovih pojedinaca koji misle da zato sto nisu dobili regres mogu da zaustave zeljeznice, drzavi prijete milionski odstetni zahtjevi. Treba proglasiti vanredno stanje, angazovati masinovodje iz srbije a ove sindikalne neradnike, borce za regres – u bajbukanu. Kako ih nije sramota, kada su ljudi masovno bez plata i nezaposleni, oni prave situaciju da se i ovo malo para od poreskih obveznika daje strancima za odstetu. Nevidjeno
Reorganizacija je neophodna .-)