SARAJEVO, Prva garnitura modernih španskih vagona talgo stigla je u BiH, a uskoro bi trebalo da ih preuzmu “Željeznice Federacije BiH” (ŽFBiH).
“Garnitura vagona trenutno je u carinskom skladištu zbog plaćanja PDV-a nakon čega će izaći na prugu radi ispitivanja i procedura uvođenja u saobraćaj”, kaže Smajo Salketić, izvršni direktor u ŽFBiH.
Talgo vagoni počeli su pristizati u BiH deset godina nakon prve posjete predstavnika Bosanskohercegovačke javne željezničke korporacije Španiji i njihovom proizvođaču “Talgo” te pet godina nakon potpisivanja sporazuma o kreditiranju i nabavci vagona. U ŽFBiH vjeruju da je pogođen pravi trenutak za njihovo uvođenje u saobraćaj s obzirom na to da se BiH nalazi pred liberalizacijom viznog režima, a vozovi će, kako je već isplanirano, saobraćati na međunarodnim pravcima za Beč, Beograd i Budimpeštu. U redovan saobraćaj ovi vagoni biće uključeni polovinom decembra stupanjem na snagu zimskog reda vožnje. Tada bi, ističu u ŽFBiH, u saobraćaj mogla biti uvedena i druga garnitura koja bi prema planu isporuke, trebalo da stigne do kraja godine. Preostalih sedam garnitura za ŽFBiH stići će u 2011. godini.
Putnici će imati priliku da isprobaju ove vagone i prije decembra, s obzirom na to da je predviđeno da u toku ljetne turističke sezone budu uvedeni na liniji Sarajevo – Ploče.
“Ovo je veliki tehnološki iskorak ne samo za ŽFBiH i državu BiH, nego i za cijelu regiju i sretni smo što smo ga mi u BiH prvi načinili”, ističe Izet Mehinagić, pomoćnik ministra za željeznički saobraćaj u Ministarstvu prometa i komunikacija FBiH.
Vozovi talgo ubrajaju se u red najsavremenijih, a karakteristični su po posebnoj nagibnoj tehnici koja je jednostavna za održavanje i omogućava visok komfor i velike brzine.
“Garnitura je sastavljena od devet vagona od čega su dvije trećine drugog, a jedna trećina prvog razreda. Odlikuje ih visok komfor sa sjedištima poput onih na transkontinentalnim avionskim linijama, televizorom, internet priključkom i drugim dodacima. Imaju i posebne odjeljke za invalide, a noćni vozovi i tuš-kabinu u spavaćim kolima. Osim toga, talgo vozovi na svakoj pruzi omogućavaju veće brzine za 30 posto, pa će tako biti i na našim”, kaže Salketić i napominje da će rezervisanje karata biti moguće putem Interneta.
U ŽFBiH još ne mogu procijeniti koliko će ovi vozovi povećati trenutno nizak nivo prometa u putničkom saobraćaju.
“Zavisiće od toga kako ćemo ih promovisati, šta ćemo ponuditi u kompletnoj usluzi, te hoće li biti zadržavanja na graničnim prelazima i mijenjanja lokomotiva”, ističe Salketić i dodaje da će biti učinjeno sve da vagoni saobraćaju puni.
Kako bi taj plan bio realizovan, biće provedena opsežna kampanja promocije talga, za što će biti angažovana i marketinška agencija.
Ugovor za nabavku devet talgo garnitura vrijedan je 66,7 miliona eura, a taj posao finansiran je kreditom s rokom otplate od 15 godina, uz grejs period od sedam godina i kamatu od 1,25 posto. U međuvremenu je izdejstvovano produženje grejs perioda za 42 mjeseca čime je ovaj aranžman učinjen povoljnijim.
Hotel-vozovi
Talgo vagoni koje su naručile “Željeznice FBiH” i “Željeznice RS” pripadaju posljednjoj sedmoj generaciji vozova španskog proizvođača.
“Vozovi ove generacije saobraćaju samo još u Španiji, a uveli su ih u saobraćaj kao hotel-vozove i noćne vozove”, kaže Smajo Salketić, izvršni direktor u “Željeznicama FBiH”.
Inače, vozovi talgo svojim tehnološkim inovacijama osvajaju cijeli svijet, pa su zastupljeni i u Njemačkoj, Francuskoj, Rusiji, SAD, Kazahstanu i drugim zemljama.Nezavisne novine