-Svaki građanin RS duguje 735 KM za nezavršene autoputeve
BANJALUKA – Zaduženost građana Republike Srpske za autoputeve premašila je 860 miliona maraka, a još uvijek autoput Banjaluka – Gradiška vodi u rijeku, dok autoput „9 januar“ završava na livadi, a ne na koridoru Vc. U prosjeku, svakog stanovnika vlasti Srpske su zadužile za oko 735 KM da bi gradili autoputeve čije se korišćenje dodatno naplaćuje.
Dugoročni krediti prema Evropskoj investicionoj banci (EIB) i Evropskoj banci za obnovu i razvoj (EBRD), uzeti za gradnju autoputeva, na kraju 2017. godine iznosili su 419,2 miliona KM, a kratkoročni 308,5 miliona KM, vidljivo je iz finasijskih izvještaja „Autoputeva“ koji su u posjedu CAPITAL-a.
Za Mahovljansku petlju na kraju 2017. godine ukupno je dugoročno dugovano 19,6 miliona KM, plus 3,2 miliona koja dospijevaju na naplatu ove godine. Ovaj kredit, koji je iznosio 41 milion KM, otplaćuje se od juna 2013. godine.
Od 2013. godine otplaćuje se još jedan kredit EBRD-a od 127,1 miliona KM uzet za autoput Banjaluka – Gradiška. „Autoputevi RS“ su na kraju prošle godine po osnovu ovog kredita dugovali 90,3 miliona, a 6,6 miliona dospijeva na naplatu ove godine.
Za prvu fazu autoputa Banjaluka – Doboj, od Doboja do Prnjavora, od EBRD-a je 2012. godine uzet kredit od oko 300 miliona KM, a aneksom je povećan za dodatnih oko 70 miliona.
Na kraju 2017. godine obaveza po ovom kreditu je bila 292,4 miliona KM, a klasifikovana je kao kratkoročna. Krajem prošle godine potpisan je još jedan aneks kojim je ovaj kredit povećan za još oko 20 miliona KM.
Tu je i kredit EIB za drugu fazu, odnosno za autoput od Prnjavora do Banjaluke, a koji je odobren u iznosu od 312,9 miliona KM, a na kraju prošle godine po osnovu tog kredita je dugovano 303,1 milion. Prošle godine je Vlada dala saglasnost „Autoputevima“ za pregovore za dodatnih oko 90 miliona KM kredita koji bi se uložili u završetak autoputa Banjaluka – Doboj.
Tu je i stari kredit koji su „Autoputevi“ od „Puteva“ preuzeli 2013. godine. Obaveze po tom kreditu EBRD-a na kraju prošle godine iznosile su 6,12 miliona KM.
Tako su ukupne obaveze „Autoputeva“ samo po osnovu kredita na kraju 2017. godine iznosile 727,7 miliona KM.
Pored pomenutih kredita, na samom kraju 2017. je od EBRD-a uzet i kredit od oko 136 miliona KM za izgradnju dvije petlje kod Johovca i Rudanke i puta od šest kilometara na dionici koridora Vc koji prolazi kroz RS.
Autoput Banjaluka – Gradiška je pušten u upotrebu 30. novembra 2011. godine, Mahovljanska petlja 15. jula 2012. godine, a prva faza autoputa Doboj-Banjaluka, od Doboja do Prnjavora je puštena u upotrebu u septembru 2016. godine.
“Autoputevi” su na kraju 2017. godine imali prihode od 73,8 miliona KM, rashode od 67,8 miliona, te tako ostvarili dobit od 5,9 miliona.
CAPITAL: Svjetlana Šurlan
8 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
860 na ca. 105km do kraja godine je oko 8,2 miliona MARAKA po kilometru.
to nije uopste lose, medjutim to su samo kreditna sredstva..
bas me interesuje koliko je jos iz budzeta placeno odn. koliko je u prosjeku svaki kilometar zaista kostao..
eksproprijacija i sl. je placano je iz budzeta da se izbjegne izvjestaj o utrosenim sredstvima prema kreditorima – u prevodu: mucke dozvoljene..
Ima prihode koji su 95% javni prihodi, a iskazuje dobit, a onda ima pravo 10% dobiti da daje kao donacije odlukom uprave.
105 kilometara nikako, kada 26 još nije ni završeno, ni pušteno u saobraćaj, a novi kredit 45 miliona evra ili 90 miliona kema još nije aktiviran. Eksproprijacija je bila na teret budžeta.
Često tuda putujem ali izbegavam auto-put zbog cene. 6,5 maraka za 50 kilometara auto-puta. Hvala, ne hvala. Za moje potrebe to bi ispalo oko 600 maraka godišnje. Skuplje nego npr.vinjeta u Švajcarskoj, Austriji, Sloveniji…
Cijena je 2.50 km. Sto lazes da je 6.5???
2,50 do Drugovića I još 4 Prnjavor-Doboj, ukupno cca. 50 km autoputa u funkciji na relaciji BL – DO
Vinjete u EU će biti ukinute najdalje 2023. godine.
Svaka država EU do tada treba da se prebaci na obračun po kilometru kao najpravedniji sistem naplate.
Dakle, tebi kao učestalom vozaču na relaciji Gradiška-Doboj, 25e mjesečno (po tvojoj računici) je preskupo za predvidljivost, udobnost, kraće vrijeme putovanja i bezbjednost koju imaš na autoputu?! Hm, okej.
nije valjda da treba dokazivati da su auto putevi u navodnoj RS neisplativi i da ce navodni Autoputevi RS zavrsiti isto ko i Aerodrom Trebinje? autoput BL Gradiska je prazan, stara cesta je puna, tako je isto i sa relacijom do Doboja, a to ce pokazati vrijeme, ove kredite ce morati Vlada vracati jer sa prihodom od putarina Autoputevi ih nece za 300 godina vratiti