BEOGRAD, Zbog krize evrozone, Srbija mora hitno da nađe nova izvozna tržišta, pokazala je analiza Instituta za tržišno istraživanje. Nova tržišta treba tražiti u zemljama ZND-a, Indiji, Turskoj, Azerbejdžanu, Poljskoj, smatra ekonomista Saša Đogović.
Srpskoj privredi će biti neophodna nova izvozna tržišta, s obzirom na krizu evrozone koja se nastavlja i ove godine, a na EU otpada više od polovine srpskog izvoza, pokazala je analiza stručnjaka Instituta za tržišno istraživanje IZIT.
Već duže vrijeme najvažnija izvozna tržišta su Njemačka i Italija, ali je sasvim izvjesno da će se tržište EU i dalje sužavati za robu iz Srbije, navode u IZIT-u i ističu da pod hitno treba pronalaziti druga tržišta, kako bi se bar djelimično amortizovali negativni efekti krize evrozone.
Tako analitičar IZIT-a Saša Đogović navodi da nova tržišta prije svega treba potražiti u zemljama koje pripadaju ZND-u, zatim u Indiji, Turskoj, Azerbejdžanu, Poljskoj itd.
Đogović je naveo primjer da je izvoz u Rusiju prošle godine porastao za 48 odsto, odnosno sa 535 miliona dolara na 792 miliona u 2010. godini. Tu postoji prostor za mnogo veći plasman prehrambenih i hemijskih proizvoda, vina, namještaja i automobilskih djelova.
Saša Đogović smatra da uz aktivnu podršku državnih institucija treba lobirati na Bliskom istoku, da bi se našao put za izvoz poljoprivredno prehrambenih proizvoda, ali i namještaja.
On je konstatovao da je “žalosna činjenica da se na indijsko tržište izvozi roba u vrijednosti od samo 8,4 miliona dolara, dok je uvoz sa tog tržišta 152,5 miliona”, ističući da bi država morala mnogo više da se potrudi da sa tom tradicionalno bliskom zemljom ostvari značajniju privrednu saradnju. RTS