BANJALUKA , Ministarstvo finansija RS nije dalo saglasnost za plan finansiranja eksproprijacije zemljišta za potrebe izgradnje mreže autoputeva kroz RS, čime je blokiran taj skoro šest milijardi maraka vrijedan projekat, saznaju “Nezavisne”.
Planom eksproprijacije zemljišta, koji je sačinila stručna radna grupa Vlade RS, predlaže se sukcesivno izdvajanje između 283 i 453 miliona KM iz republičkog budžeta do 2013. godine, u zavisnosti od procijenjenog procentualnog učešća u projektu.
Ministarstvo finansija RS je, kako saznajemo, dalo negativan odgovor, navodeći da bi godišnje izdvajanje više desetina miliona KM za te potrebe, kao i opcija zaduženja za taj iznos, prilično opteretilo budžet.
Stručnjaci, pak, ističu da se mora naći izlaz iz postojeće situacije kako se ne bi dovela u pitanje realizacija projekta izgradnje mreže autoputeva ukupne dužine 432 kilometara procijenjene vrijednosti 2,9 milijardi evra, kao značajnog infrastrukturnog preduslova za dalji ekonomski razvoj RS.
Ukazuju da se Vlada RS opredijelila za njegovo sprovođenje i da su pregovori s potencijalnim partnerom, austrijskim “Strabagom”, poslije godinu i po dana, praktično privedeni kraju.
U pregovorima je utanačeno da će za potrebe sprovođenja projekta biti osnovano preduzeće “Autoputevi RS”, u kojem će učešće RS biti sredstva za eksproprijaciju zemljišta i finansiranje izgradnje autoputa Banjaluka – Gradiška/Bosanska Gradiška dužine 35 kilometra, dok će udio “Strabaga” biti finansiranje izgradnje ostalih dionica ukupne dužine 397 kilometara uz uključenje domaće građevinske operative.
Direktor građevinskog koncerna “Strabag” Rudolf Krapf izjavio je da je njihova praksa da uključe domaće snage i resurse koliko god je to moguće, ističući da je jasno da razvoj infrastrukture utiče na ekonomski rast i povećanje stope zaposlenosti.
Austrijska kompanija bi se obavezala da će do 2015. godine izgraditi dionice Banjaluka – Doboj dužine 72 kilometra, Banjaluka – Kupres – granica sa FBiH 110 kilometara, Doboj – Jakeš 46 kilometara, Banjaluka – Novi Grad/Bosanski Novi 71 kilometar, te Jakeš – Bijeljina – granica sa Srbijom dužine 98 kilometara.
RS bi “Strabagu”, prema utvrđenom Nacrtu ugovora, trebalo da dodijeli koncesiju od 30 godina s mogućnošću njenog produženja, za koju bi Austrijanci plaćali koncesionu naknadu od 2,2 odsto od ukupno ostvarenog godišnjeg prihoda. “Strabag” bi, takođe, Vladi RS platio godišnju naknadu za dobijenu koncesiju u iznosu od 800.000 evra.
Radna grupa Vlade je ukazala da se koncesionaru mora omogućiti nesmetan pristup zemljištu kroz koje će prolaziti putne dionice, što podrazumijeva izdvajanje sredstava za proces eksproprijacije, koja obično iznose između pet i osam odsto ukupnih sredstava za finansiranje projekta.
Premijer Republike Srpske Milorad Dodik rekao je početkom oktobra da od brzine u rješavanju imovinsko-pravnih pitanja zavisi i brzina gradnje autoputeva.
Dodik je to rekao nakon što je s predstavnicima 15 opština dogovorio da lokalne zajednice sačine akcione planove kako bi spremno ušli u realizaciju najveće poslijeratne investicije u RS. On je kazao da će Vlada provoditi proces eksproprijacije, ali da taj dio ugovora još nije definisan i da je ostao kao jedino neriješeno pitanje.
Komisija za koncesije RS dala je zeleno svjetlo Vladi da uđe u potpisavanje ugovora sa “Strabagom”.
Cijena 7,3 miliona evra po km
Stručnjaci tvrde da bi mreža autoputeva kroz RS bila izgrađena po sličnim finansijskim uslovima koje je “Strabag” imao u drugim evropskim zemljama.
Vrijednost izgradnje 397 kilometara autoputeva u RS bi prema okvirnim proračunima dobijenim na osnovu postojeće dokumentacije iznosila 2,9 milijardi evra, odnosno 7,3 miliona evra po kilometru.
“Strabag” je autoput A4 u Njemačkoj izgradio za 10,8 miliona evra po kilometru, autoput Insbruk – Tirol u Austriji za 10 miliona evra po kilometru, autoput A2 u Poljskoj za 6,2 miliona evra po kilometru, a autoput Zagreb – Macelj u Hrvatskoj za 5,5 miliona evra po kilometru.
“Strabag”, najveća građevinska kompanija u srednjoj Evropi koja zapošljava oko 53.000 radnika, je u prošloj godini ostvarila prihod od 10,4 milijardi evra.
Jeftinije putarine
Putarine na autoputevima RS trebalo bi da budu 25 odsto jeftinije od putarina u Hrvatskoj, saznaju “Nezavisne”.
Pored toga, u Nacrtu ugovora sa “Strabagom” predviđeno da će ta kompanija za svako povećanje putarine tražiti saglasnost Vlade RS.