MADRID, Španija, treći po veličini evropski proizvodač automobila, pripremila je mjere podrške svojoj posrnuloj automobilskoj industriji, kako bi spasila na hiljade radnih mjesta, ugroženih slabom prodajom zbog svjetske ekonomske krize.
Španski premijer Hose Luis Rodriges Sapatero je izjavio da će njegova socijalistička vlada “učiniti sve što može, u okviru zakonskih okvira” kako bi sačuvala sektor, koji u španskom bruto domaćem proizvodu učestvuje sa 10 odsto, a sa 15 procenata u izvozu zemlje.
On je naglasio da ce auto-sektor dobiti “specijalan tretman” u paketu podrške koga će Evropska komisija uskoro objelodaniti, u okviru borbe protiv recesije u kojoj se našao čitav kontinent, prenose agencije.
“Čekam da taj plan ugradim u naše vlastite mjere u nastojanju da pomogne tom sektoru”, kazao je Sapatero, najavljujući da ce u četvrtak ponuditi parlamentu plan stimulativnih mjera, koji ce biti usaglašen sa evropskom inicijativom.
Španske fabrike proizvješce 300.000 manje vozila ove godine u odnosu na 2007, čime će zabilježiti pad proizvodnje od 10,3 odsto, na nivo sličan onom koji je zabilježen 1997. godine, saopštilo je u utorak Udruženje španskih proizvodača automobila (ANFAC).
Španska auto-proizvodnja pala je u oktobru na 207.000 vozila, za više od četvrtine u odnosu na godinu ranije, zbog smanjenja potražnje na domaćem tržištu i u ostatku Evrope.
Presjednik španske filijale francuskog “Renoa” Žan-Pjer Loran procijenio je da će prodaja novih automobila u Španiji tokom posljednjeg tromesječja 2008. biti manja za polovinu u poređenju sa istim lanjskim periodom.
Pad prodaje vozila prinudio je kompanije da smanjuju broj radnih sati i da otpuštaju zaposlene u upravi i proizvodnji.
Prošlog mjeseca japanski “Nisan”, u kome “Reno” ima kontrolni paket akcija, objavio je plan ukidanja 1.680 radnih mjesta u dvije fabrike u Barseloni, što je izazvalo žestok otpor sindikata i talas štrajkova.
Američki “Ford”, član “velike trojke” iz Detroita, planira da pošalje na 21 dan odmora oko 5.000 španskih radnika u prvoj polovini 2009. godine zbog pada potražnje.
Smanjenje proizvodnje automobila u Španji moglo bi da dovede do ukidanja do 50.000 radnih mjesta u tom sektoru, objavio je najtiražniji španski dnevnik “El Pais”.
Oko 18.000, od 70.000 radnika direktno zaposlenih u auto-industriji Španije, smatra da je njihovo radno mjesto na neki način ugroženo – da li smanjivanjem broja radnih sati, ranijim odlaskom u penziju ili ugovorima na određeno vrijeme koji neće biti produžavani.
U Španiji je minule godine proizvedeno 2,88 miliona vozila, što je tu zemlju svrstalo na mjesto trećeg proizvođača u Evropi, poslije Njemačke i Francuske.
Španija izvozi 80 procenata svoje proizvodnje vozila, uglavnom u Evropu.