OSLO, Cijene avionskih karata treba da budu srazmjerna težini putnika, jer potrošnja goriva zavisi od težine aviona, smatra jedan norveški ekonomista.
Smanjenjenje težine aviona za samo jedan kilogram dovodi do uštede goriva do 3.000 dolara godišnje, a samim tim smanjuje se i emisija ugljen monksida, tvrdi Norvežanin Barat Bat u studiji objavljenoj u časopisu Revenju end Prajsing menadžment.
“Težina i prostor imaju mnogo veći značaj za aviosaobraćaj nego za sve ostale vrste transporta, i avioprevoznici bi trebalo o tome da povedu računa”, tvrdi naučnik.
Bat predlaže tri moguća modela naplate avionskih karata.
Jedna od mogućnosti je naplata karata u zavisnosti težine putnika zajedno sa njegovim prtljagom.
Druga je da se odredi osnovna cijene karte za prosječnu teženu, dok bi se za svaki kilogram iznad tog prosjeka plaćalo dodatno.
I posljednja mogucnost je određivanje osnovne cijene karte za putnike prosječnih težina dok bi onima koji su lakši bila smanjena cijena a za one teže uvećana.
Težina putnika se ne bi sistematski provjeravala na aerodromu već bi se po principu slučajnog uzorka provjeravali pojedini putnici, i ukoliko se otkrije da su dati lažni podaci, naplaćivale bi se kazne.
Nešto slično, kako prenosi AP, mala samoanska aviokompanija Samoa Er (Samoa Air) planira da sprovede u djelu.
Naime, ova aviokompanija namjerava da započne proces naplate karata na osnovu težine putnika i njegovog prtljaga, prema čemu će, zavisno od leta, svaki kilogram koštati između 93 centa do 1,06 dolara.
To znači da će prosječan Amerikanac, težine 88 kilograma, i sa prtljagom od 16 kilograma, morati da plati 97 dolara za kartu u jednom pravcu između glavnog grada Apije, na Samoi i glavnog grada Pago Pago Američke Samoe, prenose agencije.