Zagreb, Od ulaska Hrvatske u EU najviše su profitirale velike kompanije, i to iz hemijske, drvno-prerađivačke, metaloprerađivačke i prehrambeno-prerađivačke industrije.
To je pokazala anketa Hrvatske privrede komore (HGK) u kojoj je učestvovalo 316 preduzeća.
Kako prenosi Tportal, čak 93 odsto anketiranih kompanija je u kategoriji malih i srednjih, dok sedam procenata čine velika preduzeća.
“Na osnovu sprovedene analize može se zaključiti da je u preduzetničkom sektoru generalna percepcija ulaska u EU pozitivna. Velike kompanije ulazak u EU dočekale su spremnije i uhvatile se u koštac sa izazovima zajedničkog tržišta”, rekao je Saša Bukovac, pomočnik direktora Sektora za međunarodne poslove HGK.
Prema njegovim riječima, mikro-preduzeća u najmanjoj mjeri osjećaju pozitivne efekte pristupanja EU, a percepcija ulaska kod malih preduzeća je donekle bolja nego kod srednjih.
Od ukupnog broja anketiranih firmi, 60 odsto posluje na tržištu EU, 20 odsto njih ne posluje ali ima namjeru, a 20 procenata kompanija koje ne posluju na jedinstvenom tržištu ni nema namjeru da širiti svoje poslovanje, navodi se u tekstu.
Kako se dodaje, valja imati na umu da znatan broj preduzeća koje nemaju namjeru da posluju na tržištu EU to nije ni u mogućnosti zbog prirode svojih djelatnosti.
Na zajedničkom tržištu su iz Hrvatske najprisutnije hemijska, drvno-prerađivačka, metaloprerađivačka i prehrambeno-prerađivačka industrija, piše Tportal i precizira da je 100 odsto anketiranih preduzeća iz hemijske industrije prisutno na tom tržištu, dok je kod ostalih navedenih sektora prisutnost veća od 80 posto.
Najnižu stopu prisutnosti na tržištu EU imaju komunalna privreda (osam odsto), kao i građevinski i finansijski sektor sa udelima od 26, odnosno 47 odsto, respektivno.
Sektorski gledano, najbolje rezultate bilježe poljoprivreda i ribarstvo, kao i prehrambeno-prerađivačka industrija, koje imaju rast plasmana proizvoda na EU tržište od 64 odsto, odnosno 62 odsto.
Ipak, nešto više od jedne trećine ispitanika (37 odsto) izjavilo je da ulazak u EU nije donio olakšanja u poslovanju. Ta brojka otprilike korespondira sa udjelom anketiranih preduzeća koja ne posluju na zajedničkom tržištu (40 procenata), zaključuje se u tekstu. B92