– REPUBLIKA SRPSKA MORA PLATITI 17% POREZA NA KREDIT OD 150 MIL. EVRA, JER UGOVOR „AUTOPUTEVA RS“ I EBRD-a NIJE U SKLADU SA ZAKONOM O MEĐUNARODNIM UGOVORIMA
– UIO BiH ODBIJA I BIJELJINI DA VRATI ČETIRI MILIONA KM – GRAD PRIJETI TUŽBOM
BANJALUKA, Zbog propusta vlasti, građane Republike Srpske bi izgradnja prve faze autoputa Banjaluka-Doboj u dužini od 36,6 kilometara, mogla koštati više od 50 miliona KM ili 17 odsto više od dobijenog kredita od Evropske banke za obnovu i razvoj od 150 miliona evra, saznaje portal CAPITAL.ba.
Javno preduzeće „Autoputevi RS“ ni nakon dvije godine ne mogu od Uprave za indirektno oporezivanje BiH dobiti povrat poreza na dodatnu vrijednosti za izgradnju ovog auto-puta jer, kako je CAPITAL-u zvanično potvrđeno, Ugovor o kreditu sa EBRD-om nije zaključen u skladu sa Zakonom o postupku zaključivanja i izvršavanja međunarodnih ugovora Bosne i Hercegovine.
Međunarodni ugovori su oslobođeni plaćanja PDV, poput auto-puta 5C koji gradi Federacija BiH, međutim UIO BiH je već nekoliko puta odbila da „Autoputevima RS“ izvrši povrat 17 odsto poreza, jer ugovor sa EBRD-om nije sklopljen po proceduri koja to omogućava.
U „Autoputevima RS“ i u UIO BiH su za portal CAPITAL zvanično potvrdili da nije izvršen povrat PDV-a, na iznos od blizu 300 miliona KM vrijednog projekta.
„Predmetni Ugovor o zajmu nije zaključen u skladu sa Zakonom o postupku zaključivanja i izvršavanja međunarodnih ugovora, odnosno to nije međunarodni ugovor, a što je potvrdilo i Ministarstvo vanjskih poslova BiH, koje je u svom aktu broj: 08/1-05-5-17778/13 od 17.05.2013.godine navelo „da se Ugovor o zajmu (Banja Luka-Doboj – Faza 1) zaključen između „Autoputeva Republike Srpske“ i EBRD-a ne može prihvatiti kao međunarodni ugovor koji je zaključila BiH, zbog čega Ministarstvo vanjskih poslova BiH nije imalo nadležnost za njegovo evidentiranje i deponovanje u Zbirci međunarodnih ugovora“, navodi se u pisanom objašnjenju UIO dostavljeno CAPITAL-u.
„Autoputevi RS“: Dokazaćemo povrat
U „Autoputevima RS“ tvrde da će dokazati da se „zaista radi o projektu, koji podliježe povratu PDV-a, odnosno da je to promet dobara i usluga u okviru međunarodnih projekata pružanja pomoći“.
„Ugovorom o zajmu, između Javnog preduzeća „Autoputevi Republike Srpske“ i EBRD definisano je, pored ostalog, da je BiH garant i sudužnik, saglasno međunarodnom Ugovoru o garanciji između BiH i EBRD-a. Tim Ugovorom, BiH se obavezala da navedeni projekat ne bude opterećen porezima, u skladu sa standardnim uslovima banke. Shodno uobičajnoj proceduri, a u vezi sa Instrukcijom o uslovima i načinu povrata PDV-a, u skladu sa Zakonom o porezu na dodatu vrijednost, dostavili smo zahtjev za priznavanje prava na povrat PDV-a. Očekujemo rješenje problema u relativno kratkom roku“, navodi se u pisanom odgovoru „Autoputeva RS“ dostavljeno CAPITAL-u.
U „Autoputevima RS“ tvrde da iako rješavanje zahtjeva za povrat traje dugo, za sada nije ugrožen nastavak radova na dionici autoputa od Prnjavora do Doboja, na koju se odnosi ovaj kredit
„Ovaj nepredviđeni trošak direktno ne utiče na cijenu koštanja izgradnje autoputa. Međutim, zbog neblagovremenog povrata PDV-a nismo u mogućnosti da ta sredstva oročimo kod poslovnih banaka, čime bi ostvarili prihod od kamata“, navode u „Autoputevima“.
Optimizam uprave „Autoputeva RS“ da će dobiti povrat ne dijeli ministar finansija i trezora u Savjetu ministara BiH Nikola Špirić. On se još u aprilu prošle godine nakon sjednici Upravnog odbora UIO, čiji je predsjedavajući, usprotivio vraćanju PDV-a. Koliko njegov stav ima snagu, vidi se u činjenici da „Autoputevima RS“ ni do danas nije odobren povrat.
“BiH je jedina zemlja u svijetu koja vrši povrat PDV-a na kreditna sredstva. Nažalost, jednom iskorištena slabost prerasta u praksu i faktički su krediti evropskih investicionih banaka u startu jeftiniji za PDV”, kazao je Špirić.
Špirić kaže da su plaćanja PDV-a oslobođene doznake donatorskih sredstava iz inostranstva, ali da ne bi trebali i krediti, “jer oni nisu pomoć”.
“Vidim da se priprema medijska paljba po Ministarstvu da mi, kao, nećemo da vratimo novac koji, kao, nekome pripada. Na sjednici UO UIO smo ustanovili da je neopravdano visok povrat PDV-a po tom osnovu u iznosu od 58 miliona KM, dok u budžetu postoji deficit. Zato smo stali na stranu UIO da zakon i praksa moraju biti jednaki za sve i vjerujem da više neće biti moguć povrat PDV-a po osnovu kreditnih sredstava”, rekao je tada Špirić.
Bijeljina oštećena za četiri miliona KM
Sličan problem sa povratom PDV-a ima i grad Bijeljina koja će ostati bez četiri miliona maraka.
Za izgradnju gradske kanalizacije u Bijeljini Grad Bijeljina i preduzeće „Vodovod i kanalizacija“, kao realizator projekta, kod EBRD su se zadužili za 12 miliona evra, 18 miliona evra su donatorska sredstva, dok je 11 miliona evra obezbijeđeno iz gradskog budžeta, tako da će kompletan projekat izgradnje kanalizacije koštati oko 41 milion evra.
Milorad Sofrenić, načelnik Odjeljenja za finansije rekao je za portal CAPITAL da je Uprava za indirektno oporezivanje već do sada osporila povrat oko 1,3 miliona KM Gradskoj upravi, te da bi do završetka realizacije izgradnje kanalizacije gradski budžet mogao biti oštećen za ukupno oko četiri miliona maraka.
„Nakon što iscrpimo sve zakonske i proceduralne mogućnosti da ta sredstva vratimo uz pomoć nadležnih organa i institucija RS, mi ćemo u krajnjem slučaju morati podnijeti tužbu protiv UIO nadležnom sudu. Dakle, u slučaju da nam redovnim putem ne vrate novac, krajnji epilog ovog spora biće sudska tužba. Smatramo da se ne mogu koristiti različiti aršini za isti projekat, kako to kome padne na pamet. Mi još uvijek nismo zaokružili realizaciju projekta izgradnje kanalizacije i do kraja bismo mogli biti uskraćeni još za oko 2,5 miliona KM na ime povrata PDV-a. To su za nas u ovakvoj ekonomskoj i finansijskoj situaciji izuzetno značajna sredstva i predstavljaju ogromno opterećenje za osiromašeni budžet“, kaže Sofrenić.
Rješenje
U UIO smatraju da je jedino rješenje problema da Bosna i Hercegovina i EBRD zaključe Amandman na Ugovor o garanciji, a kojim bi se ugovorio poreski tretman sredstava iz Ugovora o zajmu, na način da se BiH obaveže da ta sredstva ne budu opterećena indirektnim porezima. Na taj način bi Javno preduzeće „Autoputevi Republike Srpske“, imalo pravo na povrat. „Autoputevi Republike Srpske“ bi imali pravo na povrat i PDV-a koji je plaćen prije zaključivanja Amandmana, ukoliko bi se Amandmanom na Ugovor o garanciji ugovorilo da se isti primjenjuje od dana zaključenja Ugovora.
Trajno rješenje
Identičan problem sa kreditiranjem od međunarodnih finansijskih institucija je imala i Srbija. On je riješen izmjenom zakona o PDV-u, gdje su pored međunarodnih ugovora, od plaćanja PDV-a direktno oslobodili sve ugovore finansijskih institucija i trećih lica u kojima je garant Republika Srbija. Na taj način otklonjen je problem sa obavezom pravnog lica da mora prvo platiti PDV-a pa podnesiti zahtjev za povrat.
CAPITAL: Siniša VUKELIĆ
PRILOG:
Odgovor JP Autoputevi Republike Srpske
7 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Ovaj slucaj mora da digne citavu javnost u RS.Obavjestite medije iz RS od javniih do privatnih servisa.
Kako god,uvijek ce narod ispastati..! WAKE UP!
opet dodik bio naivan
Skupština Republike Srpske
Presedniku Skupštine g.Igoru Radojčiću
Predsedniku odbora za bezbjednost RS g.Stevandiću
BANJA-LUKA
Subjekt: EKO-vandalizam pri gradnji autoputa Banja Luka-Doboj-Banja-Luka
Poštovani,
Obraćam se vama sa molbom da na Skupštini RS stavite na razmatranje EKO-vandalizam koji nas čeka radi potrebe gradnje gore navedenog auto-puta,da zauzmete jasan i konstruktivni stav dok nije kasno.Uzeći u obzir da su predhodni čelnici Opština kroz koje prolaz navedeni autoput sve su amenovali šta im je odozgo rečeno čak i da sve propadne samo da im ostanu njihove fotelje.
Naime u čemu je reč: Pogođen sam direktno sa ovim projektom pošto on delimično prolazi kroz moje imanje.Posebno sam zauzeo stav zaštite sredine u kojoj živim,što je sasvim logično i normalno za svakog normalnog čoveka.U ovom procesu već treći put obaram rešenja o eksproprijaciji prvostepenog organa koji probava taktikom jačeg da napravi eko-vandalizam na mom imanju i u cjeloj regiji.Zamljište tu nije u pitanju u pitanju je šta će se desiti kada kanališu ovako važnu rečicu za mene i našu regiju(čak sam im ponudio tu cjenu koju meni nude samo da ne učine taj vandalizam nad prirodom koji nam spremaju i koji niko i nkada više neće moći da popravi).Kod ovako važnog projekta niko nije izradio konstruktivnu-valjanu EKO-studiju šta će biti posle toga.Tu studiju svaki put na raspravama tražim i nemogu da je dobijem,vjerovatno je i nema kao ni građevinske dozvole.
Daj da vidimo šta će se kod izmještanja korita rijeke Lišnje desiti. Kod ovakog veoma ozbiljnog odnosno vandalskog zahvata u prirodu gdje će biti totalno uništena i flora i fauna sve do Prnjavora i oko njega kao i posle toga sledi totalna klimatska promjena odnosno poremećaj i ne samo na mom imanju već i na cjeloj Prnjavorskoj regiji. Kanalisnje toka rijeke Lišnje, koja spada u grupu bujičnih rijeka, može izazvati velike poplave u budućnosti, kako na mom imanju tako i u gradu Prnjavoru. Opšte je poznato da je rječica Lišnja, prilikom bujanja nanosila znatne štete i da je oštećivala i magistralni put Banjaluka – Prnjavor, što dovoljno govori o njenoj snazi. Ukoliko se p r i r o d n i, vijugavi tok takve rijeke kanališe, doći će do višestrukog ubrzanja toka vode prema ušću r.Vijake,odnosno u Prnjavor što će izazvati još veće katastrofalne posljedice nego u prošlosti.
Navodno postoji vodoprivredna saglasnost za kanalisanje toka rijeke Lišnje to opet ne mijenja aktualno stanje, odnosno ne nudi odgovor na pitanje štetnog uticaja kanalisanja toka Lišnje,Ljeti će Lišnja biti leglo komaraca,a u zimskim periodima bujice koje će zalivati grad Prnjavor sa najmanje faktorom X 5 od sadašnjeg stanja.Dali će biti pitke vode u bunarima u okolini to je takođe veliki upitnik(Potkozarje je ostalo bez vode nakon gradnje auto-puta BL-Gradiška). Na raspravi kod prvostenog organa tražio sam da se ta saglasnost dostavi uz prateću dokumentaciju kako bi se to pitanje kvalitetno razmotrilo, ali i taj dokazni prijedlog je odbijen(a možda ga i nema???).Zato Vas molim da se vi uključite sa vašim autoritetom u ovaj tako važan projekt koji može totalno poremetiti ekologiju na cjeloj Prnjavorskoj Opštini dok nije kasno.Niko nema pravo da našoj djeci ostavi razbijen čanak,radi trenutnog interesa pojedinih klanova.
Ovako važan projekat na državnom nivovu nemogu se povjeriti ne stručnim licima odnosno laicima (vjerovatno radi političke podobnosti,a ne stručnjacima gledajući bahati rad (ne)odgovornih).Normalni tok ovakog projekta koji se prakticira u svim zemljama pa čak i u Afici je kao prvo:
1)Ekonomska opravdanost.(koja je vjerovatno falsifikovana zato su Putevi RS „STRABAGU“ platili globu od 200.000€ od naših narodnih para,a da i niko ne odgovara za ovakav kriminalni postupak????)
2)Horizontalni plan odnosno idejni projekt.(koji se može pomjerati i po više kilometara ili levo ili desno,sve kako diktira odnosno naleže Eko-studija.)
3)Ekološka studija.
4)Javna diskusija/rasprava sa GRAĐANIMA.(koja nije bila)
5)Vertikalni završni/zvanični projekat trase.(koji se može u neznatnim potrebama pomjerati).
6)Eksproprijacija zamljišta i rešavanje imovinsko-pravnih odnosa,preuzimanje nekretnina od prvobitnog vlasnika posle izmirenja finansija odnosno „pravične naknade“.
7)Početak gradnje AUTO-PUTA.
Kako su naši specijalci(vanzemaljci) rešavali ovaj problem:
1)Ekonomska vjerovarno falsifikovana opravdanost.(ako nije falsifikovana,pa neka nam odgovorni pojasne radi čega su oni platili Štrabagu 200.000€ koji je izašao iz ugovora ,a ne obrnuto???Pa Štrabag je izašao iz ugovora pa on je trebao da nama plati,dal ti vanzemaljci misle da smo stvarno toliki debili i glupaci???).
2)Giometri ulaze i okolčavaju zemljišta Mart 2009 bez ikavog dokumenta ili bar najave,i narušavaju elementarna ljudska prava.(tako su nekad Ameri radili sa Indijancima)
3)Pa kataster šalje pripravnika Branka(video snimak postoji) sa golim papirom bez memoranduma i pečata (u prilogu taj papir) koji nemože ništa da im odgovori na njihova pitanja,ali da ljudi stave potpis na taj komad papira.(da ih opet prevare)
4)Nakon toga dolazi delegacija na imanja pogođenih sa sedam-osam članova radi zastrašivanja seljaka i još poveli sa sobom uniformisanog šumara da uticaj bude veći.
5)Pa kataster šalje odluke-rešenja-zaključke da je zamlja njihova odnosno državna (čak nasilnički otimaju odnosno dovode sudiju….i čak,ako se neko bude bunio poveli su policiju da na „demokratski način“ sredi stanje radi otmačine zemlje (slič.slučaj sa porodicom Vulić iz Banja Luke) bez finansijkog regulisanja navodno radi hitnje gradnje).Od 2009 evo vidimo da su počeli graditi tek 2013g.od Prnjavora prema Doboju i to opet polu legalno uzurpirali kamenolome oko Prnjavora bez prvobitne EKO-studije,ruše cjela brda koja nikada više neće izrasti i šta je kuriozno da Opština od tog vandalizma u prirodu nema nikakve koristi ni uticaja na njega(sve se završava u đepovima tih SPAHIJA,srušili mještanima put pošto on nije bio predviđen za taj teret koji se sada transpotuje kamen.Pa ko plaća ovake akcije odnosno avanture tih neodgovornih funkcionera,KO pa mi Indijanci.
6)Posle oduzimanja zamlje vlasniku(expropijacija) koja je počela negde krajem Marta 2009,sjetiše se da nebi bilo na odmet napraviti i neku eko-studiju.
7)Sledi EKO-studija tek posle exprorijacije (i to nije nikakva studija to su snimali tz.“NULTO“ stanje koje nema nikakve veze ni sa kanaliziranjem reke Lišnja ni pokretanjem clih planina i sve prateće nedaće iz ovaj famozni projekt,vjerovato da im to samo služi kao „ALIBI“).Ako je zemlja oduzeta prije EKO-studije daj neka nam opet neko od tih vanzemaljaca pojasne radi čega su nas uvikli u još jedan trošak koji nije nikom potreban??Čemu služi ta studija kada je zamlja već oteta odnosno exproprijanisana???
Iz svega sudeći izgleda da ćemo mi Bosanci napraviti renesansu u gradnji auto-puteva.
U sva tri procesa i cjelo vreme tražim ekološku studiju šta poslije kanaliziranja reke,a ne „NULTO“ stanje koje nam permanentno predstavljaju.Nulto stanje u principu i odgovara.
Gospodo zato sam riješio da vam se obratim sa ovim pismom,i da ozbiljno shvtite šta nas očekuje sa ovakim bahatim radom politički podobnih,a ne profesionalno odgovornih.Pošto nema koncesije o kojoj je bila reč na samom početku projekta,navodno „Strabag“,pa u bankrotu Mariborska firma,pa Španci,pa Grci,pa Kinezi…..(info iz SMI).Sad će zadužiti narod kod SB odnosno MMF-a i šta nas čeka,pa čeka nas da naš narod to iznese na svojim leđima kad dignu cjenu na gorivo,poreze na nekretnine da bi vraćali kredit za neopravdani i ne-rentabilni projekat kroz naplatu uvećane cjene na gorivo(SMI u novinama izjava)???Pa makar i njive ostale neorane.
Kanalisanje reke Lišnja je vrlo važno pitanje za našu regiju kao i eksploatacija okolnih kamenoloma oko Prnjavora bez prvobitne i konstruktivne EKO-studije, pa Vas molim da se uključite u postupak eksproprijacije kao zainteresovana strana i da u okviru tog postupka pokušate zaštiti Prnjavorsku regiju od budućih poplava i od vandalizma prirode i uništenja i flore i faune na cjeloj regiji i da izbjegnemo EKO-katastrofu koja nam sledi i ovo je takođe Srpska.
Kako sam informisan da su čelnici Opštine već u više navrate slali molbu Republičkim inspektorima koji su se ogluvili na njihov zahtjev pa VAS molim da takđe stavite upit odgovornim ,nadam se da ta institucija još nije privatizirana.
Čitam ovaj napis i gledam šta se dešava, nama narodu pred očima.
Ali da se ne bunimo, samo da Tužilaštvo radi svoj posao i sve na svome, narod zadovoljan.
Ali, kakva nam je država i sve ovo u njoj ništa nije čudno.
Samo partijska poslušnost može proći, za stručnost niko i ne pita, ovo je vrijeme kada ludi progovore, pametni ćute, ali dokle.
Reći će neko poziva proljeće. Šta će nama proljeće ili bilo kakav bunt. Za ovih 200.000 Evra neko mora ćorke.
I sve u redu i ostalo što ovaj čovjek piše o zagađivanju životne okoline i mnogo toga, a na kraju makni onog ministra, dosadan i Bogu i narodu.
Ko je uradio studiju za postavljanje naplatnih kućica na Autoputu Banja Luka Gradiška—–Šta uraditi sa onim moje su postavljene kod Robota?I za Autoput i za dio rekonstrukcije od Prijedorske petlje do Autoputa je data upotrebna dozvola.Normalno je da su i ti radovi bili obuhvaćeni u ranijim studijama.—-Kako se rade nove studije i novi poslovi poslije izdavanja upotrebnih dozvola? Studija je samo zavaravanje za ranije gtreške i trošenje para bez potrebe…KO je odgovoran za te propuste i kako će uopšte biti riješena naplta na tom dijelu autoputa….kada on bude završen.Koliko će još biti studija i koliko će još novca uzeti od poreskih obaveznika dok se neki ne nauče kako treba raditi.Odnosno dokle će se eksperimentisati sa poslovima obmanjivati javnost na ovakav način.
SDS sad reaguje…a svi poslanici su krivi za ovo, zašto ne pitaju na vrijeme,uvijek kad je svršen čin