BEOGRAD, Pregovori o ruskom kreditu od 800 miliona dolara za modernizaciju srpske željeznice su završeni.
U toku naredne nedjelje biće potpisan protokol, a konačan sporazum na jesen. To vrijeme, ruska i srpska željeznica iskoristiće za izradu potrebne dokumentacije uključujući i pripremu ugovora za svaki projekat pojedinačno. Uslovi zajma su nešto povoljniji od kredita, koje Srbija uzima na međunarodnom finansijskom tržištu.
– Do potpisivanja protokola ne možemo da iznosimo detalje o kamatnoj stopi i roku otplate zajma – kaže za „Novosti“ Goran Radosavljević, državni sekretar u Ministarstvu finansija i šef radne grupe za ruski zajam. – Sredstva će se povlačiti u roku od pet godina i to svaka tranša za sebe. Tačnije, novac će se povlačiti po ispostavljenim situacijama o izvedenim radovima. Od trenutka povlačenja novca kreće grejs period. Inače, ne postoji konkretan dogovor u kom procentu će biti angažovana srpska operativa, ali je minimum 15 odsto.
Projekti modernizacije srpskih željeznica iz ruskog kredita podijeljeni su u tri grupe, a ugovaraće se i realizovati po fazama. Stepen njihove realizacije zavisiće od ugovornih cijena i od raspoloživog novca. U prvoj grupi nalaze se rekonstrukcija željezničke pruge Beograd – Pančevo u dužini od 15 kilometara, uključujući i izgradnju drugog kolosjeka, i nabavka novih ruskih dizel-motornih vozova u vrijednosti od 100 miliona dolara. Drugu grupu čine izgradnja 68 kilometara pruge Valjevo – Loznica, za brzine vozova od 120 kilometara na čas, i rekonstrukcija pruge na šest dionica Koridora 10.
Tehnologija
Potpisivanje sporazuma zakazano je za jesen, jer očekujemo da će do tada dvije željeznice pripremiti projekte, koje prvo treba da odobri srpsko, a potom i rusko nadležno ministarstvo. Najveća korist od ovog kredita ogleda se u ruskoj tehnologiji, koja je kada je riječ o željeznici, najbolja na svijetu. Novosti