MOSKVA/TOKIO, Predstavnik ruske vlade Viktor Razbegin zvanično je predložio da se izgradi veliki transportni koridor “Zapad-Istok”, koji bi omogućio direktan željeznički saobraćaj između Rusije, SAD, Japana i korejskog poluostrva.
Zamjenik predsjednika ruskog Saveza za proučavanje proizvodnih snaga, Razbegin, predložio je projekat izgradnje tog koridora u Tokiju, u okviru prezentacije potencijala Sahalinske oblasti.
Sahalinska oblast obuhvata velikog rusko ostrvo Sahalin, smješteno na Dalekom istoku Rusije u Tihom okeanu, kao i grupu drugih manjih ostrva sa veoma bogatim nalazištima ranih mineralnih sirovina, uključujući gas i naftu. Razbegin je, obrazlažući potrebu realizacije tako velikog infrastrukturnog projekta, ocijenio da bi izgradnja transportnog koridora “Zapad-Istok” znatno unaprijedila globalnu ekonomiju, a koštala bi investitore oko 70 do 80 milijardi dolara.
Prvi dio projekta, pod nazivom “Sahalin – meterik”, uključio bi izgradnju nove željezničke pruge Transib-Sahalin, u dužini od približno 580 kilometara, sa sedam i po kilometarima dugim željezničko-automobilskim mostom kojim bi se Sahalin povezao sa ruskim kopnom, kao i modernizaciju željezničkog sistema na tom ostrvu od 870 kilometara. U okviru prve faze projekta trebalo bi, kako je predočeno na prezentaciji, da se izgradi sistem mostova, ili tunela ka Japanu od 42 kilometra kroz moreuz Laperuza.
Druga faza projekta obuhvatila bi uspostavljanje direktnog željezničkog saobraćaja između Rusije i Transkorejske magistrale sa izlazom na Transibirsku željeznicu. Realizacija treće faze projekta mogla bi, kako je objasnio Razbegin, da obuhvati izgradnju željezničke pruge kojom bi se, kroz Beringov moreuz, omogućio direktan saobraćaj između Rusije i SAD.
Ideja o uspostavljanju takve saobraćajne veze prvi put je javno saopštena još u 19. vijeku, a 1993. su ponovo počeli da je razmatraju specijalisti Rusije, SAD, Kanade, Velike Britanije i više drugih zaintresovanih zemalja. Prema riječima Razbegina, do sada je održano više međunarodnih konferencija na kojima je ukazano na tehničke i ekonomske pogodnosti u slučaju uspostavljanja željezničke veze između Rusije i Sjeverne Amerike.
Savremeni projekat izgradnje takve saobraćajnice podrazumijevao bi gradnju četiri hiljade kilometara nove željezničke pruge od Transibirske magistrale do Beringovog moreuza, premošćavanje tog moreuza u dužini od sto kilometara u vidu sistema tunela ili mostova, i oko dvije hiljade željezničkog puta kojim bi se povezalo poluostrvo Sjuard na Aljasci sa sjevernoameričkim željezničkim sistemom u Kanadi.
Izgradnja takvog koridora omogućila bi uspostavljanje najkraćeg željezničkog puta u pravcu Azija-Rusija-Sjeverna Amerika, čime bi skratio transport tereta za deset do15 dana u poređenju sa sadašnjim, tradicionalnim, morskim putevima, tvrdi Razbegin. Riječ je o magistrali kojom bi godišnje, prema procjeni ruskih eksperata, moglo da se preveze oko 60 do 70 miliona tona raznog tereta, dok neki američki stručnjaci smatraju da obim takvog prevoza može biti i osjetno veći – oko 95 do 120 miliona tona.
Ukupni troškovi izgradnje treće etape projekta procijenjuju se na 50 do 60 milijardi dolara, a građevinski radovi bi potrajali 10 do 12 godina.
Prema sadašnjim računicama, prihod koji bi ostvarili prevoznici tereta na budućoj magistrali prema Sjevernoj Americi ne bi bio manji od 10 milijardi dolara godišnje.
“Osnovni razlog zbog koga bi trebalo investirati u cijeli projekat Zapad-Istok je taj što bi se na taj način stvorio multitransportni saobraćajni koridor kojim bi se u globalnu ekonomiju uključila ogromna prirodna bogatstva Sibira i ruskog Dalekog istoka, u procijenjenoj vrijednosti od više stotina biliona (hiljada milijardi) dolara”, ukazao je Razbegin na skupu u prijestonici Japana. Tanjug