BERLIN, Njemačka Savezna kancelarija za privredu i kontrolu izvoza zatrpana je svakodnevno pozivima stotina hiljada građana koji žele da iskoriste ekološku premiju za kupovinu novog i recikliranje starog automobila.
Tu mjeru je prošle sedmice, u okviru paketa mjera za oživljavanje privrede, usvojila savezna vlada kancelarke Angele Merkel. Predviđeno je da ekološku premiju od 2.500 evra dobiju građani koji auto star najmanje devet godina daju da se u za to specijalizovanoj firmi pretvori u staro gvožđe i kupe novo vozilo. Vlada je za premije predvidjela milijardu i po evra, što znači da novca ima dovoljno za 600.000 premija. Uslove za dobijanje ekološke premije ispunjava oko 30 odsto od 55 miliona automobila u Njemačkoj.
Samo u ponedjeljak se Saveznoj kancelariji za privredu i kontrolu izvoza, preko koje će se premije isplaćivati, javilo 270.000 građana. Premiju mogu da dobiju samo oni čiji je i stari i novi auto registrovan u Njemačkoj. Namjera Vlade pri usvajanju ove mjere bila je da pomogne njemačkoj automobilskoj industriji, posebno teško pogođenoj globalnom krizom, ali se premija dobija i ako novokupljeni automobil nije njemačke proizvodnje.
Revizorska firma “Ernst & Young” je na osnovu tek sprovedenog istraživanja zaključila da će ova mjera Vlade vidno povećati lošu prodaju automobila, posebno domaće proizvodnje, i prodaju malih vozila. Analitičari ove kompanije navode da se dvije trećine onih koji namjeravaju da u ovoj godini kupe novi auto opredijelilo za njemački proizvod, a 38 odsto želi malo vozilo.
Međutim, niz ekonomista oštro je kritikovao ovu mjeru savezne vlade. Šef jedne od vodećih naučnih institucija – Instituta za privredna istraživanja iz Minhena Hans-Verner Zin je premiju za reciklažu starog auta i kupovinu novog nazvao “perverzijom” i “pozivom da se uništavaju ekonomske vrijednosti”.
“Devet godina star automobil vožen na njemačkih drumovima još nikako nije za staro gvožđe”, kaže Zin.