STANFORD, Godine 1996. Google je još uvijek bio istraživački projekt na Stanfordu, a operativni sistem na PC-u bio je Windows 95.
Amazon je bio mali startup prodaje knjiga. Stiv Džobs te je godine dao intervju za Wired u kojem je iznio neke prognoze koje su se pokazale prilično tačnima.
Iako su iMac, iPod i iPhone još uvijek bili godinama daleko, a Džobs je radio na NeXT-u, jasno je vidio gdje ide kompjutorska industrija, piše Business Insider. I premda je njegov kasniji rad u Appleu uticao na način kako je sve ispalo, ponudio je neka predviđanja koja su šokantno tačna i danas.
Evo u čemu je sve Džobs bio u pravu:
1. Web će biti sveprisutan
Džobs je rekao kako će “web biranje biti svugdje” i tako u potpunosti pogodio. “Web biranje će biti svugdje. A sve što je sveprisutno postaje zanimljivo”, rekao je Džobs.
2. Najviše će profitirati oni koji imaju nešto za prodati
Na pitanje o tome ko će najviše profitirati od weba, Džobs je rekao da će to biti ljudi koji imaju nešto za prodati. “To je trgovina. Ljudi će prestati ići u trgovine. I kupovaće stvari preko interneta”. To se predviđanje potvrdilo na mnogo primjera, a jedan od njih je i Amazon. Tada je Amazon bio mali startup, a dvadeset godina kasnije, Amazon je ostvario 105 milijardi neto prihaoda u 2015. Maloprodajni lanci poput Walmarta imaju problema da održe korak i otplate trgovine.
3. 10 odsto roba i usluga preko weba
Džobs je rekao kako bi bilo fenomenalno kada bi preko interneta išlo 10 odsto roba i usluga u SAD-u. Trenutno, prodaja preko interneta čini 7.5 odsto ukupne maloprodaje danas.
4. Internet će postati dobar način za zaobilaženje posrednika
20-ak godina poslije nakon što je Džobs rekao da će Internet postati način za zaobilaženje posrednika, to je postala glavna tema mnogih startupova. “Najbolji način razmišljanja o webu je kao distribucijski kanal koji vodi direktno do kupca, bilo da je riječ o informaciji ili trgovini”, kazao je Džobs. Dodao je kako postoje puno posrednika u društvu, koji imaju tendenciju usporiti stvari i učiniti ih skupljim, te kako je njihova eliminacija smislena. Danas, startupovi poput Caspera prodaju madrace izravno potrošačima, Warby Parker prodaje okvire za ljude kojima trebaju naočale, a Kickstarter omogućuje ljudima da podrže ideje koje im se sviđaju.
5. Upozorio je da će velike kompanije koje ne obraćaju pažnju na promjenu nastradati
“Web će biti jedan od glavnih faktora s kojima se kompanije suočavaju svaku deceniju. Ova decenija, u sljedećih 10 godina, to će biti Web. To će biti jedan od tih faktor”, kazao je Džobs. Čini se da će se taksisti, izdavačke kuće i knjižare složiti s ovim, piše BI.
6. Predvidio je Teslu – ili barem Teslin poslovni model
“Uzmite auto salone. Toliko novca troši se na skladištenje – milijarde i milijarde dolara. Zalihe nisu dobre stvar, troše gomilu novca, a moguć je i vandalizam, top postaje zastarjelao. Potrebna je ogromna količina vremena za upravljanje time. I običnom, auto koji želite, boju koji želite, ionako nije tamo”, kazao je Džobs. “Zar ne bi bilo bolje kada biste se oslobodile sve zalihe? Samo jedan bijeli auto za vožnju i možda laserskidisk da možete pogledati ostale boje. Tada možete naručiti auto i dobiti ga za sedam dana”. Danas, Tesla u svojim trgovinama gotovo pa nemaju automobile. Umjesto toga, potencijalni kupci mogu provjeriti uzorak automobila i naručiti online ili putem prodavača za kasniju dostavu, zavisno o državi. Laserski diskovi (prve verzije optičkih diskova, CD-ova) međutim nisu dio procesa. Naravno, Teslini saloni bili su pod uticajem Apple koje su bile jedne od radnih mjesta projekata. Dakle, očito postoji rasprava o tome je li Džobs to predvidio ili je uticao na to.
7. Kriza na tržištu stonih računara
Džobs je predvidio da za stone računare nastupiti “mračno doba u narednih 10 godina”. 2006. godine, Appleov Mac preselio je na Intelove procesore, i tako potresao tržište. Danas Apple je jedini proizvođač PC-a koji pokazuje rast prodaje.
8. Podržavao je tehnologiju u školama, ali… Još 1996. Džobs je shvatio da tehnologija u školama (što je podržavao) ne znači automatski i bolje škole.
Zalagao se za drastičniji remont. Danas je njegova udovica, Lorin Povek Džobs, jedna od najvećih sponzora čarter škola. Džobs je tvrdio kako ljudi žive u vremenu kada postoji “preopterećenje informacijama” i “većina ljudi dobiti daleko više informacija nego što mogu asimilirati”. To je možda bila istina i ostaje istina danas, no zavisnici o Instagramu i Tviteru ne bi se s time složili. Jednu stvar ipak nije dobro procijenio Ali, čak i sa svim tim predviđanjima kako bi Internet mogao revolucionalrno promjeniti industriju, Džobs je rekao da tehnologija ne mijenja svijet, a tu je, piše Business Insider, zasigurno u krivu.
“Internet će biti vrlo važan. Hoće li to biti događaj koji koji mijenja život za milione ljudi? Ne. Mislim, možda”, kazao je Džobs. “To sigurno neće biti kao prvi put kad je neko vidio televiziju. To sigurno neće biti tako značajno kao prvi put kad je netko u Nebraski čuo emitovao radio emisije”, kazao je Džobs. Jedanaest godina kasnije, predstavio je iPhone. Nezavisne novine