BEOGRAD, Od ove nedjelje banke su u obavezi da klijentima prilikom odobravanja kredita, kartica, otvaranja tekućih računa predoče sve uslove i precizno odrede troškove.
Kada građanin želi da uzme kredit, karticu ili da uloži štednju, bankar je obavezan da ponudi ugovor u kome su odredbe jasne, nedvosmislene i razumljive, kao i u kojim slučajevima se mogu izmjeniti, na koji način i pod kojim uslovima.
Banke više ne mogu da pokazuju samo nominalnu, već su dužne da klijentu predoče efektivnu kamatnu stopu, u koju ulaze svi prateći troškovi. Takođe, treba da prikažu da li je kamata fiksna, ili promjenjiva, u kom periodu se mjenja i zbog čega.
Prema odluci NBS, bankari više ne mogu da tokom otplate kredita mjenjaju kamatu, navodeći kao razlog finansijsku krizu, ili da je to u skladu sa „poslovnom politikom“. U obavezi su da klijenta 15 dana prije promjene obavjeste i upoznaju sa preciznim razlozima, kao i da zatraže saglasnost.
Ukoliko građanin ne želi da prihvati izmjenu svojih obaveza, banka mora da mu da rok od mjesec dana za poništenje ugovora.
Takođe, banke su u obavezi da prilikom mjenjanja kamate zbog promjene referentne kamate naznače: njenu visinu, period na koji će se mjenjati, kao i koliko iznosi njihova marža. Ukoliko je zajam vezan za stranu valutu, u ugovoru mora da se naznači po kom kursu se obračunava rata.
Kada građani polažu štednju banke su, takođe, obavezne da u ugovoru istaknu vrstu kamate, pod kojim uslovima se mjenja, kao i da li klijent ima dodatnih troškova, koji su i koliko koštaju.