BANJALUKA – Poreska uprava Republike Srpske poslala je obavještenje svim obveznicima fiskalizacije da je Agencija za zaštitu ličnih podata BiH zabranila da se od kupaca prilikom plaćanja avansa ili refundacije zahtijeva legitimisanje, odnosno upisivanje broja identifikacionog dokumenta na fiskalni račun.
Ovo je epilog drame koja traje već nekoliko mjeseci, a koja se odnosi na primjenu Pravilnik o fiskalnim kasama koji je još u maju 2022. godine donijela ministarka finansija RS Zora Vidović.
Prema ovom pravilniku, svi građani koji su vraćali oštećenu robu, kao i svaki pogrešno otkucan račun, zahtijevao je upisivanje broja lične karte kupca ili njegovog staratelja (ako je maloljetan), da bi dobio nazad svoj novac ili uzeo zamjenski proizvod.
Svima onima koji to ne bi ispoštovali, prijetila je kazna i do 10.000 KM i to do 8.000 za firmu i do 2.000 za odgovorno lice.
Prema riječima direktorice knjigovodstvenog biroa “Damar Finance” Danijele Skenderija, zavrzlame koje su nastale u primjeni pravilnika eskalirale su prije nekoliko mjeseci i to zbog neadekvatnih i nezakonitih rješenja.
“Drama oko ličnih podataka traje već par mjeseci. Mi smo se do sada dovijali na razne načine. Štampali smo refundacije i ručno dopisivali brojeve lične karte. Jednom prilikom sam čak i zvala Poresku upravu da pitam zašto navodimo brojeve lične karte ako je to suprotno zakonu. Odgovorili su mi da su interno iskomunicirali sa institucijama da ako dođe do problema sa Agencijom za zaštitu ličnih podataka, da se obratimo njima pa će oni riješiti. Rekli su mi da im je Agencija navodno odobrila da traže te podatke od poreskih obveznika i da zakon vrijedi za sve osim za PU RS, jer oni imaju poseban tretman“, kaže Skenderija.
Dodaje da zna obveznika kojem su inspektori napisali kaznu od 4.000 maraka firmi i 2.000 KM za odgovorno lice zato što nije imao broj identifikacionog dokumenta, lične karte na povratu robe, odnosno na refundaciji na fiskalnom računu.
“Da bismo zaštitili klijente, pregledali smo kompletnu tehničku dokumentaciju u konsultaciji sa operaterom i nismo nigdje našli gdje se ubacuje taj podatak. Niti su mi dobavljači našli gdje se upisuje taj podatak, ali znam da su razni drugi dobavljači štampali račune i ručno dopisivali da bi zaštitili klijente od kazni “, rekla je Skenderija.
Problemi koje je napravio ovaj pravilnik eskalirali su prije nekoliko mjeseci, nakon što se se građani požalili Agenciji za zaštitu ličnih podataka u BiH na kršenja Zakona o zaštiti ličnih podataka, o čemu je CAPITAL pisao.
Agencija za zaštitu ličnih podataka osporila pravilnik Zore Vidović
Iako je u aprilu ova agencija je Poreskoj upravi RS zabranila dalje uzimanje ličnih podataka, zvanično obavještenje stiglo je tek sada.
„Postupajući po prijavama građana, Agencija je 17. aprila zabranila Poreskoj upravi RS da od obveznika fiskalizacije zahtijeva da prilikom reklamacije robe, odnosno prilikom izdavanja fiskalnog računa „Promet-Refundacija“ i „Avans-Refundacija“ od kupaca traži upisivanje broja identifikacionog dokumenta u fiskalni račun“, naveli su u odgovoru Agencije za zaštitu ličnih podataka u BiH na pitanja CAPITAL-a.
Poreska uprava RS je prema naredbi Agencije bila dužna da naložene mjere izvršiti bez odlaganja i o tome obavijestiti Agenciju u roku od 15 dana.
3 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Najvažnije je da se poštuje to da oni naplate poreze i poreze na poreze akcize i na akcize poreze na poreze i to je to, a za ostalo će se lako! A da, problem su visoke marže 🙂
Programeri su svoja POS riješenja prilagodili prema Pravilniku i Tehničkom uputstvu od Operatora. Ni u jednom od tih dokumenata se nije pominalo unošenje imena, broja L/K i/ili JMBG kupca prilikom refundacije računa. To su kasnije besposleni “popovi” u Poreskoj izmislili da kao uvedu red u refundacije. Rijetko je to ko implementirao i većinom su se kao u tekstu trgovci dovijali pišući to rukom.
Svaka čast za Agenciju koja je ukinula tu glupost koja ne služi ničemu sem kažnjavaju obveznika.
Postoji problem sa fiskalnim kasama o kojem niko ne piše, a nije baš mali.
Poreska se nekad kasno sjetila da im trebaju kase za veleprodaju, a razlog je što su zakon prepisali od Srbije (uz dodatak Operatora), a u Srbiji se veleprodaja ne fiskalizuje. Navrat-nanos su skrpili neki pravilnik i tehničko uputstvo i OFS je izbacio novi update početkom marta koji podržava veleprodaju. Mđt. posao su uradili samo napola jer nisu predvidjeli da se uređaju “šalje” cijena bez PDV-a na 3 decimale da bi se dobio korektan krajni račun. Samo su dodali iniciranje VP računa pomoću dodatne komande, a sadržaj je ostao isti kao kod MP računa. To stvara ljudima problem jer se na taj način zbog zaokruživanja ne može dobiti tačan iznos bez PDV-a, tj. ukupno bez PDV-a. Posljedica je da obveznici ne žele da prime takve kase, a i programeri čekaju konačni uodate sa slanjem cijena bez PDV-a.