PARIZ, Izvršni direktor “Airbusa” Tom Enders i evropske avio-kompanije pozvale su vlade evropskih zemalja da povećaju finansiranje razvoja novih aviona kako bi održali korak s američkim rivalima poput “Boeinga”.
“Apelujemo na EU i vlasti članica da podebljaju istraživačke i tehnološke programe, što bi bilo podsticajno za industriju”, kazao je Enders.
Najgora globalna recesija u proteklih 80 godina uzrokovala je strmoglavi pad vazdušnog saobraćaja, jer ljudi manje putuju ili uzimaju jeftinije letove, te šalju manje tereta. Svjetski avio-prevoznici očekuju da će u ovoj godini izgubiti 4,7 milijardi dolara, uz pad prihoda za 62 milijarde dolara ili 12 odsto u odnosu na prethodnu. To pogubno utiče i na proizvođače, koji bilježe smanjenje narudžbi aviona, a avio-kompanije postojeće porudžbine odgađaju ili otkazuju. Udruženje vazduhoplovne i odbrambene industrije za Evropu (ASD) navodi da bi još izraženije usporavanje moglo naštetiti kompanijama i njihovih 649.000 radnika u Evropi.
Proizvođači vozila već su dobili sedam milijardi evra kredita s niskim kamatama za ekološka vozila i prevladali jednu od najgorih kriza u prodaji zahvaljujući vladinim novčanim podsticajima namijenjenim kupcima novih vozila. Avio-industrija upozorava da i ona treba pomoć i apeluje na vlasti da im pruži jednak tretman kao i auto-industriji.
Čelnik ASD Alen Kuk kazao je da avio-sektor ne traži paket spasa, ali zahtijeva ulaganja u tehnologiju po ugledu na ostale sektore. Enders je kazao da je pristup finansijama hitan za njihove klijente i dobavljače, te da vlade mogu pomoći održanju poslovanja avio-sektora garancijama za kredite za male avio-kompanije koje teško dolaze do zajmova zbog kreditne krize.
Francuska već pomaže vlastitoj avio-industriji pet milijardi evra vrijednim planom za povećanje kreditiranja klijentima “Airbusa”. Taj proizvođač aviona očekuje pad novih narudžbi u ovoj godini za 300 do 400, nakon što je prošle godine rezervisano 777 letjelica. Enders je kazao da Njemačka i Velika Britanija, koje su suvlasnici “Airbusa” razmišljaju o sličnim programima.
Ekološki avion
Tom Enders je pozvao regulatore u EU da ubrzaju obećano finansiranje 1,6 milijardi evra vrijednog projekta “Clean Sky”, usmjerenog za razvoj ekološkog aviona.
On je istakao da odgađanje tog projekta otežava avio-kompanijama hvatanje u koštac sa strožim ekološkim standardima prema programu trgovanja kvotama za emisiju ugljen-dioksida, koji će se početi primjenjivati 2012. godine.