SARAJEVO, Federalno ministarstvo prometa i komunikacija uz pomoć Svjetske banke i financijsku podršku švedske organizacije SIDA okončava aktivnosti na izradi plana za restrukturiranje željeznica – potvrdio je u razgovoru za Fenu pomoćnik ministra za željeznički i vodni transport Ismet Demirović povodom donošenja Transportne strategije Federacije BiH.
U planu su navedena tri scenarija za restrukturiranje željeznica.
– Prvi je da željeznice budu uređene kao holding društvo, a drugi razdvajanje infrastrukture od operatera. To je sve trenutno u završnoj fazi, a Vlada će kasnije odlučiti koji će scenario za restrukturiranje željeznica odabrati – kazao je Demirović, koji je učestvovao u izradi plana.
Nacrt dokumenta dostavljen je resornom ministarstvu koje je dalo svoje primjedbe, a potom će biti prezentovan Vladi FBiH.
Vlada Federacije treba do kraja decembra usvojiti plan za restrukturiranje željeznica, prema definisanim obavezama u toku trajanja aranžmana s Međunarodnim monetarnim fondom.
– Restrukturiranje željezničke kompanije u skladu s direktivama EU i otvaranje željezničkog tržišta glavna su regulatorna pitanja sadržana u Transportnoj strategiji Federacije BiH. To je prvi dokument te vrste koji je utvrdila Vlada Federacije, na osnovu kojeg će se moći aplicirati prema EU fondovima i napraviti izvore finansiranja koji su prijeko potrebni u željezničkom sektoru – istakao je Demirović.
Pojašnjava da su sredstva neophodna radi stvaranja održivog sistema finansiranja željezničke infrastrukture.
– To znači da bismo imali priliv sredstava, a ne kako je sada slučaj da idemo putem budžeta, a budžet ne izdvaja dovoljno sredstava za održavanje. Predviđa se da sredstva budu osigurana u budžetu putem uvođenja akcize na naftu (pet feninga) ili duvan, što bi bilo namijenjeno za održavanje željezničke infrastrukture – rekao je Demirović.
U pogledu rekonstrukcije željezničkih putnih pravaca naglašava da je završen južni dio koridora 5-C, te je potrebno izvršiti rekonstrukciju prema Doboju tako da bude završena rekonstrukcija tog koridora, koji je uvršten na osnovne evropske pravce.
Strategija propisuje da treba unapređivati kapacitete za utovar i istovar na teretnim terminalima.
– To se može postići jednim dijelom poboljšanjem intermodalnog transporta, što znači da moramo napraviti stanice i terminale za kontejnerski saobraćaj. Naime, budućnost je u intermodalnom transportu tako da se kontejnerski saobraćaj prebaci do 2020. na željeznički – objasnio je.
Federalno ministarstvo namjerava poboljšati ovaj vid transporta na način da osigura centre gdje bi se vršio utovar i istovar.
Intermodalni transport tereta je transport u kojem se za prevoz neke jedinice tereta kombiniraju najmanje dva različita moda prevoza (npr. brod i željeznica). Time se otvaraju brojne kvalitetne mogućnosti u prevozu tereta, a u uhodanim intermodalnim lancima prevozni se troškovi smanjuju.
Osim toga, Demirović navodi da je potrebno završiti proces elektrifikacije mreže.
– U Federaciji je 70 posto mreže elektrificirano, a 30 posto nije, te je ostalo da se završi elektrifikacija pruge od Tuzle prema Zvorniku, dužine 138 kilometara – kazao je.
Što se tiče unapređenja nepopravljenog dijela koridora 5-C u FBiH (Sarajevo – Doboj), dužine 162 km, naglašeno je da su završeni radovi Sarajevo – Bradina i da predstoji gornji dio prema Maglaju.
– Projektna dokumentacija ima za Sarajevo – Podlugovi dužine 22 kilometra i onda će se nastaviti prema Zenici i Maglaju – poručio je u razgovoru za Fenu pomoćnik federalnog ministra za željeznički i vodni transport Ismet Demirović.
Navedeni ciljevi u željezničkom i u drugim vidovima prometa formiraju stratešku viziju entitetskog prometnog sistema FBiH do 2030. godine. Fena