BEIGRAD, „KARGO 10“ kao zajedničko preduzeće srpskih, hrvatskih i slovenačkih željeznica biće registrovano tek kada osnivači budu sigurni da se ovim projektom ne krše evropski propisi u dijelu koji se odnosi na monopol. Kako za „Novosti“ kaže Dragan Grujić, direktor Direkcije za prevoz „Željeznica Srbije“, klijenti se i dalje dogovaraju o transportu sa svakom željezničkom upravom pojedinačno. I carinske procedure još nisu ubrzane, kako su to nadležni obećavali.
Pilot-projekat „Karga 10“ koji jedino funkcioniše na srpskim, hrvatskim i slovenačkim prugama je prevoz briketa drveta iz Paraćina do Sežane i za posljednja četiri mesjeca na toj relaciji bilo je 15 vozova. Inače, prema planu tri željeznice moguć je prevoz od pola do milion tona robe godišnje.
Kako objašnjava Grujić, prvi korak biće zapravo registracija udruženja tri prevoznika. To udruženje će potom formirati „Kargo 10“. Iako preduzeće nije ni registrovano, generalni direktor je bio imenovan. Međutim, mejsto generalnog je sada upražnjeno pošto Robert Vuga, kako saznajemo, više nije zaposlen u slovenačkoj željeznici.
– Inicijalna kapisla za priču oko zajedničkog željezničkog preduzeća je „Fijat Srbija“ – ističe Grujić. – Sa predstavnicima firme iz Kragujevca imali smo sastanak prošle nedjelje i ušli smo u ozbiljno planiranje posla. Oni za 2013. godinu imaju ambiciozan plan, a to je transport 140.000 automobila. Naše je da stvorimo uslove da se ta roba prevozi željeznicom.
„Kargo 10“ je, objašnjava Grujić, zamišljen samo kao prodajni instrument. Profit se neće dijeliti podjednako već svaka željeznička uprava dobija od transporta takozvanu prevozninu, koja zavisi od pređenih kilometara voza preko njene teritorije. Dakle, ako kroz Srbiju voz „Karga 10“ pređe najviše kilometara, prevoznina najvećim dijelom ide željeznicima Srbije. Cijena transporta sastavljena je od prevoznina koje daju sve tri željeznice.
– Proces registracije firme traje malo duže jer želimo da napravimo računicu u kojoj nema mjesta za emocije – ističe Grujić. – Priča je zasnovana isključivo na ekonomskom interesu koji imaju Srbija, Hrvatska i Slovenija uključujući i druge željeznice koje su potpisale sporazum o alijansi a to su BiH, RS i Makedonija. Sa Mekodoncima trenutno radimo na projektu zajedničke stanice što će ubrzati carinsku proceduru.
Ukoliko bi sve željezničke uprave od Njemačke do Turske sarađivale vrijeme transporta robe od Minhena do Istanbula sa sadašnjih 55 sati moglo bi da se smanji na 40 sati.
Platili struju
„Željeznice Srbije“ i „Elektroprivreda Srbije“ potpisale su u petak sporazum o poravnanju kojim su „Željeznice“ regulisale dug za isporučenu električnu energiju u prethodnom periodu. Prema ovom sporazumu, „Željeznice“ su izmirile svoje obaveze prema EPS u iznosu od oko dvije i po milijarde dinara. Riječ je, inače, o najvećoj finansijskoj obavezi srpskih željeznica, pa će njenim izmirivanjem biti omogućeno znatno efikasnije poslovanje ovog javnog preduzeća.
Koridor 4
Koridorom 4, koji je najveća konkurencija željezničkom Koridoru 10, sada prolazi oko 8.000 vozova. Najvažnijim željezničkim pravcem kroz Sloveniju, Hrvatsku i Srbiju prođe svega oko hiljadu teretnih kompozicija godišnje. Novosti