KRAGUJEVAC – Privatizacija kragujevačke „Zastave” je sve izglednija, a na to ukazuje i prestižni britanski magazin „Autokar”, koji piše da je za kupovinu tog preduzeća zainteresovana i grupacija PSA „Pežo-Sitroen”. Britanski specijalizovani magazin navodi u tekstu koji je objavljen i na sajtu kragujevačke Fabrike automobila da je „Zastava” sada jedna od najmodernijih fabrika auto-industrije „nove Evrope”.
U napisu se dalje podseća da je „Zastava” uspela pre dvadesetak godina u SAD da proda oko 130.000 vozila marke „jugo” i da se taj automobil još proizvodi. List ističe da je „jugo” trenutno najpristupačniji automobil u Evropi, s cenom od 2.600 funti po jedinici.
Ocenjujući da je kragujevačka fabrika uspela da zainteresuje „Fijat” i „Dženeral motors”, svojom sposobnošću da se prilagodi i započne proizvodnju novih modela vozila, list podseća na NATO bombardovanje fabrike, kolaps proizvodnje, jer je osamdesetih godina prošlog veka proizvodila oko 200.000 automobila, a deset godina kasnije svega 4.614.
Pozivajući se na izjavu stručnjaka za tržište putničkih vozila u istočnoj Evropi, britanski magazin ukazuje da je „Zastava” na dobrom putu da modernizuje auto-industriju ovog regiona zahvaljujući primeni naprednije tehnologije od one koju koristi francuski „Reno” za proizvodnju modela „logan” u Rumuniji. „Zastava” je uložila 15 miliona evra u nabavku robotizovane proizvodne linije i njena automatizovanost je znatno naprednija u odnosu na nivo rumunske „Dačije”, piše „Autokar”, uz opasku da je „logan” konstruisan tako da ga sklapa veliki broj „jeftinih” radnika, dok je za rad u kragujevačkoj fabrici, koji list označava „najmodernijom u regionu”, potrebno samo 240 ljudi.
Magazin ocenjuje, podsećajući da se u „Zastavi” proizvodi poslednja verzija modela „punto” pod imenom „zastava 10”, da je novitet koji ispunjava standard „evro-4” po kvalitetu napredniji i od originalnog vozila, zahvaljujući savremenim alatima.
Kragujevačka fabrika je, osim toga, u stanju da vrlo lako prilagodi proizvodne pogone za proizvodnju prošle generacije „opel astre” i kada su ljudi iz „Opela” posetili „Zastavu” bili su veoma zadovoljni onim što su videli, piše dalje britanski magazin.
Takođe magazin podseća da „Zastava” proizvodi i najjeftiniji dizel automobil u Evropi – „floridu TDC” – s motorom PSA „Pežo-Sitroen” i prenosi izjavu evropskog analitičara iz kompanije UBS Maksa Varburtona koji smatra da Srbija treba da prati primer Rusije u proizvodnji automobila. Varburton ističe da u Rusiji „lada” sada gubi tržište u korist stranih automobila proizvedenih u domaćim fabrikama.
Rusi žele da kupe strani automobil, tako da se više isplati da tamo sklapate „reno” ili „ford”, dodao je Varburton i ocenio da zapadne firme ne žele brend, već isključivo proizvodne kapacitete.
Britanski magazin na kraju naglašava da je u našoj zemlji nezaposlenost vrlo visoka, a radna snaga znatno jeftinija nego, na primer, u Poljskoj, nekada vrlo traženoj lokaciji za otvaranje novih pogona za proizvodnju putničkih vozila sa niskim troškovima.