BUDIMPEŠTA, Prodaja automobila drastično je smanjena u Mađarskoj, za razliku od mnogih drugih evropskih zemalja gdje su vlade preduzele različine mjere podsticanja prodaje vozila kako bi se omogućilo da se autokompanije što prije oporave.
“Nažalost ovdje u Mađrskoj, vlada nije priskočila u pomoć prodavcima automobila,” izjavio je šef Udruženja trgovaca automobilima Atila Fojt koji predviđa da će prodaja u čitavoj 2009. godini biti 70.000 jedinica, u poređenju sa 160.000 u 2008. Mađarska je rekordnu prodaju kola zabilježila 2003. godine, 208.000 isporučenih vozila.
Kao rezultat izostanka podsticajnih mjera, oko 110 do 120 maloprodajnih prodavnica prinuđeno je da zatvori kapije ove godine, od ukupno 600 auto-salona u Mađarskoj.
Mađarska, koja je minule godine obezbjedila pomoć od 20 milijardi evra od Svjetske banke, Međunarodnog monetranog fonda i Evropske unije, odustala je od podsticanja prodaje automobila, iako to ne bi uticalo da se rupa u budžetu poveća.
Svugdje u Evropi je uvođenje sistema prodaje kola “staro za novo” urodilo plodom i podiglo isporuke.
Ali, u Mađarskoj koja proizvodi automobile kao što su “Suzuki”, “Fijat” i “Audi” i djelove za vozila kao što je “Opel”, domaće tržište automobila je još u rikvercu.
Prema podacima mađarske agencije “JATO dajnamik”, vodećeg provajdera podataka o autoindustriji, svega oko 2.500 vozila je kupljeno u avgustu, u poređenju s vise od 11.000 u istom lanjskom mjesecu.
Pad prodaje mogao bi se objasniti podatkom da se Mađarska nalazi u najgoroj recesiji u posljednjih 18 godina i da je došlo da pada kupovne moći stanovništva za oko 6,6 procenata u julu, u odnosu na isti mjesec 2008. Vlada je preduzela drastičen mjere stezanja kaiša, što je bio jedan od uslova MMF za dobijanje pomoći, a među tim merama je i povećanje poreza na promet sa 20 na 25 procenata.
Mađarsko tržište automobila je ove godine u nepovoljnom položaju i zbog nespramnosti banaka da obezbjeđuju kredite i druge mogućnosti za nabavku vozila, smatraju analitičari.