SARAJEVO, Zbog reakcija privrede i građana, Ministarstvo saobraćaja i veza RS zasad je obustavilo inicijativu za uvođenje posebnog poreza na naftu, kojim bi se finansirale željeznice u BiH.
Izjavila je to Nataša Kostić, pomoćnica ministra saobraćaja i veza RS, na sastanku Odbora Udruženja prevoznika u međunarodnom i međuentitetskom cestovnom prevozu putnika Spoljnotrgovinske komore BiH, čime je i zvanično potvrdila takav nagovještaj čelnika “Željeznica RS”.
“Inicijativa o izdvajanju pet feninga po litru goriva za finansiranje željeznica, a koju su pokrenule ‘Željeznice FBiH’ i ‘Željeznice RS’, na razmatranju je u Vladi RS. Svjesni reakcije privrede i građana, nismo je proslijedili u dalju proceduru. Zasad smo zastali s tim prijedlogom”, kazala je Kostićeva.
Pojasnila je da bi uvođenje posebnog poreza za željeznice podrazumijevalo izmjene Zakona o akcizama BiH, a da bi do toga došlo neophodna je saglasnost dvije entitetske vlade nakon čega bi se pristupilo izmjenama zakona u Vijeću ministara i Parlamentarnoj skupštini BiH.
U Ministarstvu prometa i komunikacija FBiH kažu da su inicijativu o uvođenju posebnog poreza zajednički dogovorila dva entitetska ministarstva, te očekuju dalje razgovore o tome.
“Stav Ministarstva saobraćaja i veza RS ne želim komentarisati. Još je riječ o inicijativi, o preračunavanju na koji način uspostaviti održivo finansiranje željeznica. Inače, ako ne nađemo rješenje, nastaće privredni haos s teškim socijalnim posljedicama”, kaže Izet Mehinagić, pomoćnik ministra prometa i komunikacija FBiH.
Ističe da će sa Udruženjem poslodavaca FBiH 23. avgusta biti održan okrugli sto na koji će biti pozvani i predstavnici iz RS, kako bi se o uvođenju posebnog poreza razgovaralo sa svim zainteresovanim stranama.
Na jučerašnjem sastanku u STK BiH, prevoznici su kazali da bi uvođenje dodatnog nameta bilo pogubno.
“Ovo je potez koji vodi uništavanju kompanija koje se bave prevozom. Posebno imajući u vidu stalni rast cijena nafte na svjetskom tržištu, koje su za 30 do 40 odsto veće nego u istom periodu lani”, istakao je Safudin Čengić, zamjenik predsjednika Udruženja, i dodao da su prevoznici ogorčeni činjenicom da nisu konsultovani u vezi s ovom inicijativom nego su o njoj saznali iz medija.
Dževad Opardija, predsjednik federalne Grupacije javnog prevoza putnika, kazao je da inicijativa dva entiteta nije opravdana iz mnogo razloga.
“Nelogično je da mi finansiramo željeznicu koja je naš direktan konkurent u prevozu putnika, a osim toga smatramo da u željezničkom saobraćaju ima mnogo javašluka, a mi ne želimo da snosimo dio njihove odgovornosti”, obrazložio je Opardija.
Dodao je da je u proteklom periodu više puta razgovarano s odgovornima o ovoj temi, ali bez rezultata.
“Izgleda, kao da nismo ni govorili”, rekao je i najavio da će početkom septembra biti novi razgovori sa “Željeznicama FBiH” o cijenama prevoza na destinacijama gdje postoje paralelne veze, a koje su sada potpuno neusklađene.
Prevoznici su naglasili da su od vlasti očekivali podršku, odnosno subvencije za pređene kilometre zbog ekonomske krize u kojoj bilježe konstantan pad putnika, a ne novi namet “koji će spasiti jednog davljenika, a u ambis gurnuti 200 ili 300 transportnih kompanija”.
Njemački ministar platio ceh takse
Nedžad Siočić, direktor “Transturista” Tuzla, kazao je da u evropskim zemljama teško prolazi uvođenje nameta kakvo spremaju dva bh. entiteta.
“Sličan porez uveden je u Njemačkoj, ali je nadležni ministar za sedam dana smijenjen, a odluka o uvođenju poreza izmijenjena. Dogodilo se to nakon što su na svim benzinskim pumpama izvješeni natpisi da građani moraju plaćati skuplje gorivo zbog dotičnog ministra”, naveo je Siočić. Nezavisne novine