BRISEL – Nova regulativa EU nalaže da od 7. jula 2024. svi novi automobili moraju biti opremljeni brojnim novim sistemima pomoći, uključujući upozorenje o brzini.
Ovo će biti obaveza samo za nove modele koji će biti predstavljeni ove godine, a ne za modele koji su već na tržištu. Oni će morati da uvedu sisteme prilikom sljedećeg redizajna ili predstavljanja novog modela.
Obavezno upozorenje za prekoračenje brzine
Riječ je o sistemu Intelligent Speed Assistance (ISA), pametnom sistemu pomoći koji prati brzinu u automobilima.
Novoregistrovani automobili moraju biti opremljeni ISA od 7. jula 2024, podsjeća Index. Ukratko, sistem koristi zvučne ili vizuelne signale da upozori vozače kada se prekorači ograničenje brzine.
Sistem takođe može da izvrši automatsko “meko” otpuštanje gasa, pri čemu pedala gasa daje blagi otpor kada se pritisne ili vibrira, u odgovarajućim situacijama vožnje.
Novi propisi predviđaju dodatne obavezne sisteme pomoći, poput crne kutije koja treba da pruži informacije u slučaju udesa i pripreme za tzv. alcolock. Ovo bi trebalo da omogući naknadnu ugradnju imobilajzera osetljivih na alkohol.
ISA ne ograničava brzinu i ne koči aktivno automobil. Vozači su i dalje oni koji su odgovorni i mogu upravljati automobilom.
Važno je naglasiti da se ISA ne može trajno isključiti. Može se deaktivirati svaki put kada se vozilo ponovo pokrene. Međutim, čim ponovo upalite auto, sistem je uključen.
Obavezni sistemi u novim automobilima
Od 7. jula 2024. dodatni sistemi pomoći biće obavezni za novoregistrovana vozila:
Blackbox (crna kutija): Automobili takođe dobijaju snimač podataka o nezgodama ili snimač podataka o događajima (EDR). Kontinuirano bilježi informacije o brzini, kočenju ili aktiviranju vazdušnih jastuka, ali ih i redovno briše. Samo u slučaju udesa podaci se čuvaju nekoliko sekundi prije i poslije sudara kako bi se što bolje rekonstruisao tok nezgode. Podaci o nezgodama se čuvaju lokalno u vozilu u zatvorenom i anonimnom sistemu. Pošto je crna kutija od prošlog jula obavezna za sva novorazvijena vozila, danas je već ugrađena u mnoge nove automobile.
- Pomoć pri kočenju u nuždi: Ovo se odnosi na automatski operativni sistem koji može nezavisno prepoznati opasne situacije i zatim automatski kočiti vozilo kako bi izbjegao ili ublažio udes.
- Svjetlo za automatsko kočenje u slučaju nužde: Da bi odgovaralo sistemu za pomoć pri kočenju u nuždi, na zadnjem dijelu vozila mora da postoji i svjetlo za hitno kočenje koje ukazuje da je počelo naglo kočenje.
- Upozorenje na umor: Ovaj sistem je namijenjen za praćenje budnosti vozača i aktiviranje upozorenja. Upozorenje može biti, na primjer, akustična ili vizuelna poruka koja od vas traži da napravite pauzu od vožnje.
- Pomoćnik za vožnju unazad: Da bi se osiguralo da pri vožnji unazad ne dođe do nezgoda, potrebni su i sistemi pomoći koji otkrivaju ljude ili predmete iza vozila.
- Upozorenje o napuštanju trake (lane assist): Sistem podrške koji detektuje da li automobil skreće u drugu traku i pomaže vozaču da ostane u svojoj traci.
- Alcolock u pripremi: Novi interfejs za imobilajzere osjetljive na alkohol, takozvani “Alcolock”, takođe postaje obavezan. U budućnosti, imobilajzeri će jednostavno morati da se naknadno ugrade.B92/Index.hr