BANJAULKA, Jedan od najvidljivih efekata približavanja evropskim integracijama jeste ukidanje carina na uvoz novih automobila proizvedenih u zemljama EU.
Ovaj režim, koji je stupio na snagu prvog januara, podrazumijeva potpuno ukidanje svih carina na uvoz automobila, odnosno plaćanje samo PDV-a, potvrdio nam je portparol Uprave za indirektno oporezivanje BiH, Ratko Kovačević.
Procjene analitičara bile su da će doći do buma domaćeg auto-tržišta, a da će država, istovremeno, biti uskraćena za milione maraka. Nakon nešto više od mjesec i po dana, ovlašćeni dileri auto-kuća slažu se u jednome – automobili nikada nisu bili jeftiniji, a do finansijskih sredstava za njihovu kupovinu nikada nije bilo teže doći. Krivac je isti već nekoliko mjeseci – globalna ekonomska kriza.
U prodajnom centru “Lada auto” u Banjoj Luci kažu da, zahvaljujući odnosu cijene i kvaliteta koji oni nude, prodaja nije smanjena.
– Kod nas je i dalje najjeftinije i to naši kupci znaju, pa smo i u januaru prodali 25 automobila, što je u vremenu krize zavidna brojka, posebno ako se ima u vidu da smo prošle godine u istom mjesecu prodali 16 automobila – rekao je direktor firme “Lada auto” Banja Luka, Željko Ćejić.
U Kompaniji “Vermont”, ovlašćenom dileru za prodaju automobila pežo za BiH, kažu da su u januaru prodali 35 vozila.
– U odnosu na januar prošle godine, prodaja je manja za 30 odsto iako su cijene automobila znatno povoljnije, ali je kupovna moć građana lošija, što se direktno odražava na prodaju automobila – kazao nam je direktor marketinga u Vermontu, Deniz Bejtula.
Mirko Gerh, direktor “Auto-media grupe”, kaže da je još rano govoriti o efektima, jer januar nije referentan mjesec za to, ali će prodaja automobila sigurno stagnirati, prvenstveno zbog uticaja globalne krize.
– Prodaja je već opala, ali su ovlašćeni dileri organizovali različite akcije, čime su vještački održali broj prodatih automobila – kaže Gerh, te dodaje da će se trend smanjene prodaje nastaviti, a država će gubitke od ukidanja carina nadoknaditi uvođenjem akciza.Fokus