SARAJEVO, Federacija BiH /FBiH/ u posljednje dvije godine kreditno se zadužila za više od milijardu maraka za gradnju koridora “Pet ce”, ali najveći dio tih sredstava, odnosno oko 900 miliona KM za sada nije iskorišten.
Sa Evropskom investicionom bankom /EIB/ dogovoreno je o kreditu u ukupnom iznosu od 315 miliona evra, od čega je 120 miliona dobijeno za dionicu Vlakovo – Tarčin, a 60 miliona za dionicu Svilaj – Odžak, ali kako njihova gradnja nije počela novac stoji neiskorišten.
Sa EIB-om je dogovoreno i 60 miliona za dionicu kod Počitelja, ali taj dio kredita još nije zvanično dobijen, jer vlasti nisu uspjele da riješe konačan položaj mosta.
FBiH se kod ove banke zadužila i za gradnju dvije poddionice na potezu između Kaknja i Zenice, a to su Kakanj – Bilješevo i Gorica – Drivuša, u iznosima od 45, odnosno 30 miliona evra. Za sada je počela gradnja tek prve od ove dvije poddionice.
Kada je riječ o Evropskoj banci za obnovu i razvoj /EBRD/, FBiH tek počinje da koristi dio kredita od oko 60 miliona evra za gradnju tunela “Vijenac”, ali još nije počela realizacija 60 miliona evra ove banke za dionicu Zviroviči – Bijača, niti 60 miliona za dio dionice Vlakovo – Tarčin.
Federalni mediji danas pišu da FBiH za ovaj kredit EBRD-a plaća kamate za nepovučena sredstva od 0,5 odsto godišnje, što znači da je od januara prošle godine do početka izgradnje “Vijenca” mjesečno plaćala 75.000 KM.
Nakon početka izgradnje tunela, odnosno nakon što je počelo korištenje 60 miliona evra, ove penale FBiH plaća na ostatak sredstava, odnosno 120 miliona evra, što znači da će mjesečno nastaviti da izdvaja po 50.000 KM. FBiH je zbog toga prošle i ove godine već izgubila oko 1,5 miliona KM, a očekuje se gubitak još oko milion KM.
Nepovučenom novcu treba dodati i oko 60 miliona KM Kuvajtskog fonda namijenjenog gradnji zeničke zaobilaznice, koji su već duže operativni, ali radovi nisu počeli.
FBiH ne koristi ni sredstva za izgradnju sarajevske zaobilaznice, za šta su uzeti krediti od EIB-a i EBRD-a od po 37 miliona evra i OPEC fonda od 18 miliona dolara, ili ukupno 175 miliona KM.
S obzirom da je u toku izgradnja tek prve dionice sarajevske zaobilaznice, koja će koštati oko 115 miliona KM, znači da je oko 60 miliona KM neiskorišteno. Prvi finansijski ugovor za ovaj projekat datira još iz 2000. godine, a kredit OPEC fonda postao je operativan prije više od četiri godine, ali do danas nije povučena nijedan KM.