BANJALUKA, Potrošači u Srpskoj najčešće se žale na usluge /30 odsto ukupnih žalbi/, ali često nisu u pravu, jer ne čitaju ugovor koji potpisuju sa ponuđačem.
Sekretar Udruženja građana “Pokret potrošača Republike Srpske” Dragovan Petrović ukazuje da su potrošači, kada je riječ o uslugama, najmanje u pravu kada se žale na električnu energiju.
“Gotovo da nema primjedbi na kinesku robu, jer potrošači znaju šta kupuju. Savjetujemo ih da prije kupovine obiđu više prodajnih mjesta”, navodi Petrović.
Do prije deset godina, u Udruženje potrošača javljalo se do pet potrošača godišnje, dok se danas dnevno javi i 15 nezadovoljnih.
Petrović napominje da su potrošači sve više znaju svoja prava i načine zaštite, ali da nije rijetkost da im se za mišljenje obrate i trgovci koji imaju spor sa potrošačem.
“Veliki broj trgovaca ne poznaje elementarne odredbe Zakona o zaštiti potrošača, a to bi trebalo da bude `Bukvar` za njih i da ne počinju da rade dok ne savladaju tu materiju”, upozorava Petrović.
Potrebno je da se potrošač prilikom reklamacije proizvoda pismeno obrati trgovcu, koji je dužan u roku od osam dana da takođe pismenim putem odgovori.
Potrošač ima pravo da traži popravku neispravnog proizvoda, novi proizvod ili vraćanje novca.
Ukoliko trgovac i potrošač ne mogu se usaglasiti, onda se traži pomoć udruženja potrošača, tržišne inspekcije i ostalih nadležnih institucija, a u planu je i formiranje arbitražnog vijeća pri komorama, koje bi vansudski rješavalo sporove.
Iako je Srpska daleko od standarda koji su u ovoj oblasti postignuti u zemljama poput Danske, Švedske ili Njemačke, Petrović ističe da Srpska ima dobar Zakon o zaštiti potrošača, koji nije suprotan zakonu na nivou BiH, ali su u njega unijete odredbe bazirane na iskustvima udruženja potrošača.
Sva preduzeća koja daju usluge od javnog i ekonomskog interesa, odnosno komunalne usluge, dužna su da formiraju komisije za rješavanje prigovora potrošača, kao i da prilikom promjene cijene komunalnih usluga konsultuju savjet pri gradskoj upravi koji razmatra opravdanost zahtjeva.
“Potrošači su preko ovakvih udruženja znatno zaštićeniji. Imamo odličnu saradnju sa tržišnom inspekcijom, koja reaguje na svaki naš zahtjev, ali i sa Ministarstvom trgovine i turizma u okviru kog radi Odsjek za zaštitu potrošača”, navodi Petrović.
Predstavnici udruženja potrošača, kojih u Srpskoj ima sedam, prije nekoliko dana razgovarali su sa resornim ministrom Predragom Gluhakovićem i odobren im je projekat koji ima za cilj umrežavanje svih udruženja.
“Tako ćemo imati daleko veću snagu u inicijativama prema nadležnima. Očekujemo registraciju još nekih udruženja u gradovima koja trenutno nisu pokrivena organizacijama iz ove oblasti“, napominje Petrović.
On ukazuje da posljednjih godina nema većih oscilacija u cijenama, ali da su one ipak primjetne kod voća i povrća, u zavisnosti od godišnjeg doba. U strukturi troškova prehrane, povrće na godišnjem nivou učestvuje sa 21 odsto, a samo u januaru ove godine učestvovalo je sa 25 odsto.
Cijene povrća u januaru su “porasle” za čak 11 odsto u odnosu na decembar 2014. godine – za četveročlanu porodicu, samo za prehranu, u januaru je bilo potrebno minimalno 660 KM, dok su mjesec ranije bile potrebno 642 KM.
Petrović navodi da u Srpskoj, ipak, ne može doći do većeg rasta cijena, jer je masa para na tržištu limitirana i nema povećanja plata.
“Dok ne bude uzlazne linije u sektoru prerađivačke industrije i dok se ne poboljša spoljnotrgovinski bilans, odnosno dok ne bude više izvoza a manje uvoza, u Srpskoj neće biti povećana platežna moć potrošača” – zaključuje Petrović. Srna