Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Kuzmić: Odgovorni za loše stanje u „Šumama“ moraju snositi posljedice

    6. Decembra 2025. — 11:16

    Dan D za prelaz Gradiška: Brza cesta ipak se otvara na vrijeme?

    6. Decembra 2025. — 10:27

    Lidl završio megacentar u BiH: Počinje odbrojavanje do otvaranja prodavnica

    6. Decembra 2025. — 10:14

    Gordan Pavlović planira da kupi sva komunalna preduzeća u BiH

    6. Decembra 2025. — 10:00
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Macut: Situacija stabilna, do januara razrešenje situacije sa NIS-om

    7. Decembra 2025. — 11:54

    Privatne benzinske stanice biće uključene u snabdijevanje tržišta u Srbiji

    6. Decembra 2025. — 08:02

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Na Banjalučkoj berzi prebijeno više od 200 miliona KM

    4. Decembra 2025. — 09:26

    PURS: Za 11 mjeseci prikupljeno 324 miliona KM više nego prošle godine

    3. Decembra 2025. — 14:36

    Diversifikacija ključni princip za upravljanje rizicima

    3. Decembra 2025. — 13:00

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Više od trećine uvoza BiH dolazi iz zemalja bivše Jugoslavije

    5. Decembra 2025. — 11:35

    Evropa ubrzano prelazi na mobilna plaćanja

    5. Decembra 2025. — 11:11

    Kupci u FBiH za crni petak potrošili 263 miliona KM

    2. Decembra 2025. — 12:10

    U oktobru broj turista u BiH veći nego u u istom mjesecu lani

    6. Decembra 2025. — 12:25

    Ski sezona na Jahorini počinje danas uz besplatno skijanje

    2. Decembra 2025. — 09:45

    Italija očekuje 14,4 miliona stranih turista tokom zime

    26. Novembra 2025. — 15:00

    Cijene kvadrata u Budvi i do sedam hiljada evra

    13. Novembra 2025. — 09:01

    Macut: Situacija stabilna, do januara razrešenje situacije sa NIS-om

    7. Decembra 2025. — 11:54

    Privatne benzinske stanice biće uključene u snabdijevanje tržišta u Srbiji

    6. Decembra 2025. — 08:02

    “Gas-Petrol” preuzeo većinski udio u “Potkozarju”

    5. Decembra 2025. — 12:28

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Kako je pijani rakun postao kralj marketinga

    5. Decembra 2025. — 10:19

    Prve mobilne brodske apoteke u Hrvatskoj počele s radom

    4. Decembra 2025. — 13:44

    Novogodišnji honorari muzičkih zvijezda i do 150.000 evra

    30. Novembra 2025. — 15:34

    Makron zaprijetio tarifama Kini ako ne smanji trgovinski deficit sa EU

    7. Decembra 2025. — 15:44

    Peskov: Odgovornost za pljenidbu imovine snosiće i države i pojedinci

    7. Decembra 2025. — 14:57

    Rekordne cijene bakra i srebra

    7. Decembra 2025. — 13:48

    Tesla više ne želi proizvoditi električne automobile

    7. Decembra 2025. — 13:03
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Najveći uspjeh evropske saradnje

Najveći uspjeh evropske saradnje

adminadmin26. Jula 2010. — 05:25Nema komentara5 minuta čitanja

LONDON, Najveći putnički avion na svijetu, airbus A380, takođe je i jedan od najvećih uspjeha evropske saradnje, dok ga mnogi smatraju najvećim dokazom uspješnosti projekta unije evropskih zemalja.
 
Zajedničkim snagama izgradile su ga Francuska, Njemačka, Velika Britanija i Španija, koje su u projekat investirale nevjerovatnih 11 milijardi evra. Svaki proizvedeni avion tipa A380 košta između 210 i 230 miliona evra, pa se očekuje da će u deceniji nakon prve isporuke zemlje ulagači moći vratiti svoju investiciju i početi zarađivati na avionu koji ima oko 50 odsto prostora više nego njegov najveći prekookeanski konkurent, boeing 747, i koji može povesti između 555 i 830 putnika, u zavisnosti od konfiguracije.
Osim ove četiri zemlje, gotovo sve ostale zemlje EU, ali i brojne zemlje u svijetu, učestvuju u izgradnji aviona kao kooperanti i dobavljači manjih dijelova i opreme.
Osim ogromne veličine i broja zemalja koje učestvuju u njegovoj izgradnji, ovaj avion jedinstven je još u nečemu. To je jedini avion koji se pravi na četiri lokacije, a izgrađeni dijelovi putuju u brodovima, avionima, kamionima, pa čak i riječnim kanalima preko cijele EU.
Naime, krila i dijelove trupa izrađuju u Velikoj Britaniji, zadnji dio aviona i dijelove od kompozitnih materijala grade u Španiji, a srednji dio trupa i elektroniku u Njemačkoj. Iz ove tri zemlje svi dijelovi putuju u centralnu fabriku u Tuluzu u Francuskoj, gdje se avion konačno sklapa i odakle može da poleti prvi put.
Ali prije isporuke kupcima avion leti u Hamburg, gdje se u njega ugrađuju kabina i unutrašnja oprema.
Radni naziv “Airbusovog” projekta bio je A3XX. Osim o stabilnosti i sigurnosti, “Airbusovi” inženjeri morali su riješiti još jedan veliki problem koji se odnosio na mogućnost slijetanja aviona na postojeće aerodrome. Zbog toga novi avion svojim dimenzijama nije smio da značajno prekorači dimenzije B747, inače bi morali da budu izgrađeni potpuno novi aerodromi.
Operativni troškovi aviona takođe su smanjeni, i u odnosu na B747 manji su za 15 do 20 odsto. Njegov domet veći je za 15 odsto, a samim tim troši manje goriva, pravi manje buke i ekološki je mnogo čistiji od boeinga 747.
Ilustracije radi, zadnji i prednji dio aviona tovare se na brod “Vile de Bordo” u Hamburgu na samom sjeveru Njemačke, odakle se prevoze u Veliku Britaniju. Krila, koja, kako smo rekli, izrađuju u Velikoj Britaniji, se iz fabrika u Bristolu i Broutonu prevoze do luke gdje se utovaraju na brod koji je krenuo iz Hamburga. U San Nazeru u zapadnoj Francuskoj brod utovara velike dijelove aviona među kojima je i nos, a teret se istovara u Bordou. Nakon toga, brod odlazi u južnu Španiju, u grad Kadiz, gdje kupi “stomak” aviona i zadnji dio koji je izgrađen od specijalnih kompozitnih materijala, koje takođe vozi u Bordo. Odatle se dijelovi prevoze riječnim brodovima, a zadnja sekcija puta, dužine oko 70 kilometara, dijelovi aviona tovare se na specijalne kamione odakle se voze u Tuluz, gdje se izvodi konačna faza sklapanja trupa. Zanimljivo je da se transport kopnom obavlja isključivo noću jer je potrebno blokirati kompletan saobraćaj, a na jednom mjestu ivice aviona udaljene su manje od 30 centimetara sa svake strane od okolnih kuća.
Kako bi se ovaj transport uopšte mogao provoditi, bilo je potrebno proširiti i produbiti pojedine riječne tokove, prilagoditi luke, izgraditi specijalne brodove, na pojedinim dijelovima proširiti ceste i ukloniti pomoćne saobraćajne objekte koji su smetali prolazu konvoja sa dijelovima aviona. Na kraju sklapanja avion prvi put leti. Nakon testiranja avion leti za Hamburg, gdje se farba i oprema. Zanimljivo je da je potrebno oko 3.600 litara farbe da bi se ofarbao cijeli avion. Cijela logistika aviona urađena je tako da se omogući proizvodnja četiri aviona mjesečno.
Prvi testni let A380 desio se 25. avgusta 2006. godine. Prvi testni let sa putnicima bio je 4. septembra iste godine. Avion je letio iz Tuluza sa 471 “Airbusovim” radnikom, a to je bio tek prvi u cijelom nizu letova kojima su testirali udobnost putnika. U novembru 2006. obavljen je test kojim je demonstrirana sposobnost aviona da leti 150 časova u tipičnim uslovima eksploatacije.
Avion je oficijelno sertifikate dobio 12. decembra na velikoj proslavi organizovanoj u glavnim prostorijama kompanije u Tuluzu.
Inače, avion je prvi put predstavljen javnosti skoro dvije godine ranije, 18. januara 2005. godine, u prisustvu tadašnjeg francuskog predsjednika Žaka Širaka, tadašnjeg britanskog premijera Tonija Blera, tadašnjeg njemačkog kancelara Gerharda Šredera, premijera Španije Hozea Luiza Zapatera, i još oko 5.000 zvanica.
A380 najambiciozniji je projekat ikad iz oblasti aeronautike. Prva ideja o izgradnji aviona javila se početkom devedesetih godina, kada je “European Aerospace and Defence” (EAD), odnosno firma koja je osnovala “Airbus”, došla na ideju da izgradi džinovski avion koji će zasjeniti boeing 747.
Prva ideja bila je da se dva trupa manjeg airbusa, A340, postave paralelno jedan uz drugog i da se od njih načini jedna cjelina. Time su planirali smanjiti troškove izgradnje jer bi se iskoristila postojeća konstrukcija. Međutim, od te ideje ubrzo se odustalo jer su stručnjaci utvrdili da avion ne bi bio dovoljno stabilan u letu, a bilo bi teško evakuisati putnike u slučaju opasnosti. Konačno je odlučeno da se krene u izgradnju potpuno novog aviona. Odlučeno je da se izgrade dvije palube koje bi bile poredane jedna iznad druge. Zanimljivo je da je i “Boeing” u razvoju svog 747 u prvoj varijanti planirao izgradnju dvije palube jednu iznad druge, ali se od toga ubrzo odustalo jer je utvrđeno da bi avion bio previše težak. Tako su se, umjesto izgradnje dvije palube jedne iznad druge, odlučili da gornja paluba bude znatno kraća, čime je nastao prepoznatljivi oblik aviona koji svoju ljepotu nije izgubio ni do danas.
U međuvremenu materijali za gradnju postali su lakši, pa izgradnja “aviona na sprat” više nije izgledala kao fantazija šezdesetih godina prošlog vijeka, kada je “Boeing” planirao svoj B747.

Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakU minusu 2,7 miliona KM
Sljedeći članak Jelašić ide nazad u pečalbu

Povezani članci

Svijet 02 minute čitanja

Makron zaprijetio tarifama Kini ako ne smanji trgovinski deficit sa EU

Svijet 01 minuta čitanja

Peskov: Odgovornost za pljenidbu imovine snosiće i države i pojedinci

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Kuzmić: Odgovorni za loše stanje u „Šumama“ moraju snositi posljedice

6. Decembra 2025. — 11:1632 minute čitanja

Svi moraju da preuzmu odgovornost. I mi ćemo kao ministri podnijeti izvještaj premijeru, kaže Kuzmić

Dan D za prelaz Gradiška: Brza cesta ipak se otvara na vrijeme?

6. Decembra 2025. — 10:27

Lidl završio megacentar u BiH: Počinje odbrojavanje do otvaranja prodavnica

6. Decembra 2025. — 10:14

Gordan Pavlović planira da kupi sva komunalna preduzeća u BiH

6. Decembra 2025. — 10:00

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.