PARIZ, Najveći i najglamurozniji putnički avion na svijetu za njegovog proizvođača “Erbas” se sve više pokazuje kao ogroman promašaj, jer interes avio-kompanija za A380 i za njegovu kupovinu opada, iako nikada i nije bio naročito veliki.
Veliki avion s četiri motora za većinu kompanija je preskup za eksploataciju zbog enormne potrošnje goriva. Iako je A380 popularan među putnicima zbog unutrašnje prostranosti i ugodnog leta, avio-kompanijama ga je teško popuniti u turbulentnim ekonomskim vremenima.
“Malezija erlajnz” je to shvatio na vlastitoj koži, kada u periodu nakon nekoliko fatalnih nesreća i incidenata njegovih drugih letjelica nije uspio da popuni polovinu aviona A380, koji je kupio. Kompanija sada bezuspješno pokušava da se riješi dvije džinovske letjelice.
Najveći evropski proizvođač aviona “Erbas” izgubio je u posljednje vrijeme neke već ugovorene isporuke. U protekle dvije godine tri kupca A380 su odustala od porudžbina zbog finansijskih teškoća ili promjena u poslovnoj strategiji koje su težile ka smanjenju troškova poslovanja, što je uz velikana na nebu nemoguća misija.
A380 bio je željno čekana roba na tržištu i “Erbas” se nalazio pod velikim pritiskom zbog kašnjenja u isporuci. Lizing kompanija “Amadeo” najavila je prije tri godine da planira da kupi 20 takvih aviona, ali nije uspjela da pronađe nijednu avio-kompaniju koja bi ih unajmila, pa je ishod bio logičan – odgađanje isporuke.
Izuzetak od priče o neuspjehu najvećeg aviona je jedna od najvećih avio-kompanija u svijetu. Daleko najveći fan A380 je kompanija “Emirati”, koja ih u floti već ima 81, uz rezervisan još 61. Od ideje do prvog leta 17 godina
Grupa “Erbasovih” inženjera u ljeto 1988. godine u tajnosti počinje rad na razvoju linijskog aviona ultravisokog kapaciteta da bi prekinuli dominaciju američkog “Boinga”, koji je sa modelom 747 u tom segmentu tržišta dominirao od ranih sedamdesetih godina prošlog vijeka.
A380 je je prvi put poletio 27. aprila 2005. godine u francuskom gradu Tuluzu. Prvi redovni putnički let obavio je 25. oktobra 2007. godine noseći boje singapurske avio-kompanije “Singapur erlajnz” na liniji Singapur – Sidnej. Srna