LONDON, Internet pretraživač “Gugl” (Google) se, drugu godinu zaredom, našao na čelu liste najmoćnijih svjetskih brendova, sa vrijednošću koja se procjenjuje na 86,1 milijardu dolara, objavio je londonski “Fajnenšel tajms” (Financial Times).
Među prvih deset najvredniji brendova, na listi “BrandZ TOP 100”, koju sastavlja agencija “Milvord Braun Optimor” (Millward Brown Optimor), vode tehnološke firme, koje su zauzele šest mjesta. Tu su i “ikone” brze hrane – “Mek Donalds” (McDonald´s) i “Koka kola” (Coca-Cola).
U prvih deset firmi prema tržišnoj vrijednosti je i dalje proizvođač cigareta “Marlboro”, uprkos snažnim kampanjama protiv pušenja. Istina, pao je za četiri mjesta – sa šestog na deseto.
Vrijednost “Top 100” brendova porasla je za poslednjih godinu dana 21 odsto i ukupno dostigla 1,94 biliona dolara.
Iako je lista svjetska, na njoj se nalaze firme iz samo 16 zemalja. Više od polovine, 54 marke, je iz SAD.
Dobro se drži i Kina, čija se telekomunikaciona kompanija “Čajna mobajl” (China Mobile) našla na petom mjestu. Među sto najvrednijih su još i “Benk od Čajna” (Bank of China), “Čajna konstrakšn benk” (China Construction Bank) i banka ICBC.
Prvi put se na listi našla i istočna Evropa. Na 89. poziciji smjestio se ruski mobilni operater MTS, najveći u srednjoj i istočnoj Evropi, sa 83 miliona korisnika.
Vrijednost brendova se najtačnije utvrđuje prema sumi koju je konkurencija spremna da plati za cijelu kompaniju. Tamo gdje takvo poređenje nije moguće traže se drugačiji metodi. Istraživanje “BrendZ” uzima u obzir prije svega vrijednost preduzeća prema obimu prometa i prema tome kako tu marku vrednuju potrošači.
Međutim, kad bi oni odlučivali, na vodećim mjestima bi bio sasvim drugačiji poredak, pokazalo je istraživanje. Vodile bi marke koje predstavljaju luksuz, kao što su “Luj Viton” (Louis Vuitton), “Porše” (Porsće), “Hermes”, “Guči” ili “Kartije” (Cartier)…
Iznenađujuće je, međutim, da bi se na šestom mjestu našao prašak za veš “Tajd” (Tide).
Na zvaničnoj listi “BrendZ TOP 100” na drugom mjestu se nalazi “Dženeral ilektrik” (General Electric), čiji brend vrijedi 71,4 milijarde dolara, slijedi “Majkrosoft” (Microsoft) sa 70,9 milijardi dolara, “Koka kola” (58,2 milijarde dolara), “Čajna mobajl” (57,2), “IBM” (55,3), “Epl” (Apple) (55,2), “Mek Donalds” (49,5), “Nokia” (44) i “Marlboro” (37,3 milijarde dolara).