NOVI SAD – Dokumentacija koju je objavilo Više javno tužilaštvo u Novom Sadu pruža uvid i u razmjere krađa koje su se dešavale tokom rekonstrukcije pruge do mađarske granice.
Uvid u prijave podnesene policiji i obim pljački sugerišu da su to mogle da izvedu samo ozbiljno organizovane grupe, piše Forbes Srbija. Štetu je teško procijeniti jer u prijavama nije uvek navedena vrijednost otuđenih stvari, ali je sigurno riječ o milionskom iznosu.
Najčešća meta bila je kontaktna mreža odnosno bakarni vodovi, a nerijetko su odnošeni i drugi dijelovi, prije svega tegovi od gvožđa. Da je riječ o dobro pripremljenim i organizovanim lopovima ukazuje i to da su kontaktnu mrežu krali čak i kada je bila pod visokim naponom.
U dokumentaciji koju je objavilo Više javno tužilaštvo, u dva dokumenta su sakupljene prijave koje su podnošene. Da li je riječ o svim prijavama nije poznato. Prva je iz septembra 2021. dok je posljednja iz avgusta 2022. godine. Ukupno su objavljene 23 prijave policiji.
Iz onoga što se može vidjeti jeste i da su meta češće bili vodovi na otvorenoj pruzi odnosno na dionicama između stanica. Ipak, dogodilo se i nekoliko krađa na samim stanicama. Ono što je pitanje jeste i kako su upravo na tim lokacijama izvedene najveće krađe, a da niko to nije primijetio. Odnosno, da li je bilo obezbjeđenja.
Milionska šteta
U prvih osam prijava u objavljenoj dokumentaciji vidi se da su cilj pljačkaša bile tzv. čvrste tačke. U objašnjenju stoji da se čvrsta tačka sastoji od bakarnog užeta. Ona je “dio elemenata kontaktne mreže koja služi za bezbjednost saobraćaja i stabilnost kontaktne mreže”.
U pojedinim prijavama navedeno je da je zbog ovih krađa morala da bude uvedena tzv. lagana vožnja, dok je bilo i prekida saobraćaja.
Ono što se može vidjeti iz ovih osam prijava jeste vrijednost odnesene opreme. Ukupno je riječ o iznosu od 2,8 miliona dinara. Iznos je očigledno bio veći jer se još u samo jednoj prijavi pominje da je ukradena oprema vrijedna 199.000 dinara dok u ostalih 14 nema brojki.
Najveća šteta među onima koje su poznate pričinjena je na dionici Mali Iđoš Polje – Žednik. Na tom potezu odnesene su čvrste tačke u vrijednosti od 620.000 dinara. Ove krađe dešavale su se u periodu od 8. do 22. februara 2022. godine. U drugoj prijavi, vidi se da je u identičnom periodu nestajala oprema na dionici Zmajevo – Vrbas. Takođe su odnesene čvrste tačke, vrijedne 355.000 dinara.
Da su lopovi bili posebno aktivni oko Malog Iđoša vidi se i iz prijave u kojoj se navodi da su od 21. januara do 8. februara odnijeli čvrste tačke u vrijednosti od 527.000 dinara.
Samo u ovih osam prijava za koje je poznata vrijednost ukradene opreme, vidi se da je odneseno više od dvije tone, mahom, bakarnog materijala.
Ono što je ovdje zanimljivo, u jednoj od prijava navodi se da se krađa dogodila iako je mreža pod stalnim naponom od 25.000 volti.
Šta zna čovjek šta je tona
Pomenute krađe dešavale su se u dužem vremenskom periodu. Ono što otkrivaju druge prijave jeste da su izvedene i velike “operacije” u toku jednog dana, odnosno noći.
Tako je 19. aprila 2022. na potezu od Malog Iđoša do Lovćenca nestalo 700 metara voznog voda. U prijavi je objašnjeno da je težina 1,1 tonu.
Slično se dogodilo i u avgustu 2022. kada je na dionici Subotica – Naumovićevo nestala identična količina opreme – 700 metara voznog voda što je ustvari 700 metara nosećeg užeta i isto toliko kontaktnog provodnika, piše Forbes Srbija.
“Ulog” je podignut na teretnoj stanici u Subotici. Tamo je u jednom danu 2022. odneseno 2.500 kilograma odnosno 2,5 tone opreme. U ovoj krađi bilo je mnogo manje vodova (“samo” 400 metara). Težini ukradenog doprinijeli su setovi tegova za zatezanje od gvožđa koji su odneseni.
Slična težina, 2,6 tona nestala je na dionici od Subotice do Kelebije. Takođe su najveći deo činili tegovi, ali se ovo protivpravno otuđenje dogodilo u periodu od pet dana.
Najveća pljačka na jednoj lokaciji dogodila se u noći između 2. i 3. juna 2022. godine. Prema dostupnoj prijavi, u stanici Bačka Topola nestalo je 11,6 tona opreme.
Među opremom je bilo čak 360 gvozdenih tegova i 20 nosača opreme. Težina tegova navedena u prijavi je devet tona dok su nosači bili teški 2,6 tona.
Najveća od svih krađa
Međutim, ni ovo nije bila najveća otimačina opreme na pruzi.
Najveća od svih dogodila se 4. i 5. maja 2022. kod Vrbasa. Kako se vidi u prijavi, dio opreme odnesen je na samoj stanici u Vrbasu, a dio na deonici od Vrbasa do Lovćenca. Odneseno je, ni manje ni više, nego 18.645 kilograma opreme odnosno više od 18 tona.
Ovo je možda i najkomplikovanija od svih “izvedbi” jer meta nisu bili vodovi već konstrukcija. U prijavi stoji da je odneseno čak 13 metalnih stubova. Uz to je “otišlo” i 660 metalnih tegova.
Za prevoz ove količine robe bilo bi potrebno ili četiri manja kamiona od pet tona nosivosti ili jedan šleper čija je nosivost do 24 tone.